Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inhibition effects of 2,6-Lutidine on the HDS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62243136%3A_____%2F20%3AN0000007" target="_blank" >RIV/62243136:_____/20:N0000007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://medwinpublishers.com/PPEJ/PPEJ16000224.pdf" target="_blank" >https://medwinpublishers.com/PPEJ/PPEJ16000224.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.23880/ppej-16000224" target="_blank" >10.23880/ppej-16000224</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Inhibition effects of 2,6-Lutidine on the HDS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nowadays, streams from the secondary cracking processes present a gradual increment in the nitrogen content. They are used more frequently due to the increase of motor fuels consumption. However, the higher content of nitrogenous compounds negatively affects the desulfurization process, as these compounds act as inhibitors of active sites of a catalyst. Therefore, this study is focused on the effect of the addition of 2,6-Lutidine as a nitrogen component in the hydrodesulphurization of model diesel feedstocks. Totally 15 experiments with three levels of 2,6-Lutidine concentration (0-200-800 mg•kg-1) under different conditions temperature (350 365-380°C) and pressure (3.0-4.5-6.0 MPa) were performed to evaluate the inhibition effect. All the experiments were carried out in a batch reactor with commercial CoMo/Al2O3 hydrotreating catalyst using hydrogenated gasoil. The model diesel feedstock was prepared by adding sulfur components - dibenzothiophene (DBT), 4-methyldibenzothiophene (4-MeDBT) and 4,6-diethyldibenzothiophene (4,6-diEtDBT) in the known concentrations (200 mg•kg-1). The final liquid products were characterized in detail using GC PFPD (Gas Chromatography with Pulsed Flame Photometric Detection) methods. The reaction rate constants were calculated by linear regression and the desulfurization process was described. This mentioned procedure could be used for estimation of possible effects of nitrogen contaminants in the industrial process as well as for screening of catalysts activity.

  • Název v anglickém jazyce

    Inhibition effects of 2,6-Lutidine on the HDS

  • Popis výsledku anglicky

    Nowadays, streams from the secondary cracking processes present a gradual increment in the nitrogen content. They are used more frequently due to the increase of motor fuels consumption. However, the higher content of nitrogenous compounds negatively affects the desulfurization process, as these compounds act as inhibitors of active sites of a catalyst. Therefore, this study is focused on the effect of the addition of 2,6-Lutidine as a nitrogen component in the hydrodesulphurization of model diesel feedstocks. Totally 15 experiments with three levels of 2,6-Lutidine concentration (0-200-800 mg•kg-1) under different conditions temperature (350 365-380°C) and pressure (3.0-4.5-6.0 MPa) were performed to evaluate the inhibition effect. All the experiments were carried out in a batch reactor with commercial CoMo/Al2O3 hydrotreating catalyst using hydrogenated gasoil. The model diesel feedstock was prepared by adding sulfur components - dibenzothiophene (DBT), 4-methyldibenzothiophene (4-MeDBT) and 4,6-diethyldibenzothiophene (4,6-diEtDBT) in the known concentrations (200 mg•kg-1). The final liquid products were characterized in detail using GC PFPD (Gas Chromatography with Pulsed Flame Photometric Detection) methods. The reaction rate constants were calculated by linear regression and the desulfurization process was described. This mentioned procedure could be used for estimation of possible effects of nitrogen contaminants in the industrial process as well as for screening of catalysts activity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20400 - Chemical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Petroleum & Petrochemical Engineering Journal

  • ISSN

    2578-4846

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus