Obraz člověka ve filosofickém díle Karola Wojtyly
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F11%3A10070739" target="_blank" >RIV/62690094:18440/11:10070739 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz člověka ve filosofickém díle Karola Wojtyly
Popis výsledku v původním jazyce
Wojtylovo myšlení je na prvním místě antropologií. Člověk sám sebe odkrývá ve světle vnitřní zkušenosti jako nepotlačitelné pnutí k sebetranscendenci. V rovině myšlení je puzen k totální pravdě, v rovině bytí je puzen k plnosti bytí a na úrovni sociálníje puzen k totalitě lásky. Wojtyla svojí antropologií postavenou na fenomenologické metodě uskutečňuje skutečný antropologický obrat. Na základě daných zkušeností člověka vzniká systém, který je kompozicí zkušenosti a logiky. Tento rozměr Wojtylova myšlení ukazuje na jeho podstatně dialogickou povahu. Tu jsme se snažili ukázat ve srovnání pohledů na člověka některých moderních myslitelů (Marx, Bloch, Freud, Fromm, Sartre). Wojtyla ukazuje, že humanistická koncepce může jako humanistická obstát jedině tehdy, je-li současně koncepcí personalistickou. Wojtylovu antropologii můžeme také chápat jako personalistický humanismus.
Název v anglickém jazyce
Concept of man in the philosophical world of Karol Wojtyla
Popis výsledku anglicky
Philosophical thought of Karol Wojtyla apparently concentrates on man. Wojtyla is convinced that philosophical anthropology acts the main role on the field of humanistic science. Anthropology is perceived in the close relationship with ethics and vice versa. Wojtyla formulated a new definition of man: man is one who is searching for truth. He synthesizes the methodology of particular and special branches of science with the contemplative view of truth and tending to the root. Wojtyla's thought points toits essentially dialogical character. We tried to show it in comparison of some modern thinkers and their points of view on man, to which Wojtyla directly or indirectly reacts (Marx, Bloch, Freud, Fromm, Sartre). Wojtyla shows, that human conception cansustain only when it is at the same time personalistic conception. Wojtyla's anthropology can be understood as personalistic humanism.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7405-123-4
Počet stran knihy
335
Název nakladatele
Oftis
Místo vydání
Ústí nad Orlicí
Kód UT WoS knihy
—