Chudoba v Bibli - od prokletí k blahoslavenství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F15%3A50004414" target="_blank" >RIV/62690094:18440/15:50004414 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Chudoba v Bibli - od prokletí k blahoslavenství
Popis výsledku v původním jazyce
Článek studuje způsob, jímž Bible pojímá chudobu. Ukazuje, že v ranějších obdobích Starého zákona je bohatství vnímáno jako znamení Božího požehnání, zatímco v chudobě vidí člověk prokletí a důsledek hříchů chudáka. Podle proroků a sapienciálních spisů však chudý může trpět vinou druhých, kteří jsou lhostejní a neteční k jeho údělu nebo dokonce aktivní vykořisťovatelé. Pokud člověk, zvláště nevinně trpící pro svou bídu, hledá útočiště u Boha, přibližuje se k pravému bohatství. Řešení nespravedlivé chudoby Starý zákon očekává od Mesiáše. O jeho příchodu svědčí Nový zákon. Ježíš nevystupuje jako sociální reformátor, nýbrž jako ten, kdo je solidární s chudými a kdo jim nabízí svou blaženou chudobu, která je rubem největšího bohatství. Ježíšova dobrovolněz lásky přijatá chudoba je výrazem Boží lásky, která je největším a jediným pravým bohatstvím člověka i Boha.
Název v anglickém jazyce
Poverty in the Bible - from Damnation to Beatitude
Popis výsledku anglicky
The article studies the notion of poverty in the Bible. It shows that, in the early times of the Old Testament, affluence was considered to be a sign of God's blessing while the poverty was perceived as a damnation and the consequence of poor man's sin.According to the Prophets and Sapiential Books, a poor man can suffer because of those who are indifferent and negligent of his fate or even his exploiters. If a man, especially one who innocently suffers from his misery, takes refugee in God, he approaches real richness. In the view of the Old Testament, the solution of unjust poverty is expected from the arrival of Messiah, which is testified by the New Testament. Jesus does not behave as a social reformer but as one who is sympathetic to the poor andoffers them his own beatific poverty, which is the reverse side of the biggest richness. The voluntary poverty of Jesus accepted out of love is the expression of God's love, which is the biggest and the only true richness of man and God.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Communio : mezinárodní katolická revue
ISSN
1211-7668
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
4/2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
17-42
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—