Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

UNDERSTANDING AND EXPLANATION IN SOCIAL RESEARCH

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50005457" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50005457 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15410/16:73580772

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Porozumenie a vysvetlenie v spoločenskovednom výskume

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikacia je prispevkom k systematizacii cinnosti, spojenych s interpretaciou vysledkov vyskumov vedeckym vysvetlovanim (explanation) a porozumenim (understanding, comprehension) v spolocenskych vedach. Zmienuje sa o zlozitosti otazok pravdy, ktora je okrem ineho aj predmetom teorie vedy. Pozornost venuje aj otazkam sporov o mieste, ake ma hodnotenie vo vyskume. Upozornuje na zlozitu problematiku vedeckeho zakona, dotyka sa vztahov medzi nasim konanim a jeho dôvodmi, zdôraznuje rozdiel medzi poznanim a vedenim, zaobera sa podmienkami dobrej argumentacie. Riesi aj nemoznost oddelenia interpretacie od exploracnej analyzy, ako i "sociologicky obrat" vo filozofii vedy. Uvadza niekolko druhov vykladov (vysvetleni), vratane hypotetickeho, genetickeho, teleologickeho a ialsich. Prichadza k nevyhnutnosti spoluprace nielen viacerych vednych odborov, ale i spajania vysvetlenia, porozumenia a interpretacie, ktore podmienuju novy pristup k rozvoju vedy a vedeckeho vyskumu. V zavere publikacia upozornuje na tzv. implicitne vedenie (implicit knowledge), ktore nemozno explicitne formulovat a niekedy ani vysvetlit, co autori v publikacii povazuju za sucast cerpania sily vedy na nove objavy z vedomia obmedzenosti vlastnych spôsobov videnia skutocnosti. Je otazne, ci prezivaju v sucasnosti socialne vedy krizu. Kazdopadne vsak zaostavaju za rozvojom prirodnych vied a za riesenim naliehavych problemov spolocnosti. Zaostavanie mozno prekonavat iba formulovanim a odkryvanim novych potrieb spolocnosti a ich reflexiou, osobitne na otazky krizy kapitalizmu. To je vsak mozne iba prostrednictvom integracie socialneho poznania, v sucasnosti rozdrobeneho. Prave v tom môze zohrat in- terpretacia rozhodujuci prinos.

  • Název v anglickém jazyce

    UNDERSTANDING AND EXPLANATION IN SOCIAL RESEARCH

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution tries to systematize the activities connected with the interpretation of the empiric research results and scientific explanation, as well as the comprehension in Social studies. It emphasizes the complexity of the scientific law, speaks about the relation between our action and its reason, stresses the difference between knowledge and comprehension and it mentions the conditions for good argumentation and impossibility to separate the interpretation from explorative analysis. Moreover, it takes notices of "the sociological reversal" in the philosophy of science. Bayesian s probability and the questions of induction considers to be the topics directly related to interpretation. It pre- sents several kinds of interpretation including hypothetical, genetic and teleological one. Comes to the necessity of cooperation not only multiple disciplines but also linking explanations, understandings and interpretations that make the new approach to the development of science and scientific research. In its conclusion, the author emphasizes the fact that so-called "implicit (tacit) knowledge" can neither be explicitly formulated and in some cases nor even explained, what he thinks is a way that forces science to new discoveries, as it is aware of its limits in perceiving reality. To overcome lagging social sciences is possible only by punishing the new company's needs and responding to them, including responding to the crisis of capitalism. This is possible only through the integration of currently fragmented social cognition. It must play in the interpretation of the crucial contribution.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7315-260-4

  • Počet stran knihy

    122

  • Název nakladatele

    Paido

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy