EFEKT ZÁMĚRNÉ POZORNOSTI V PLAVÁNÍ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F21%3A50018300" target="_blank" >RIV/62690094:18440/21:50018300 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sk.pf.jcu.cz/artkey/stk-202101-0003_efekt-zamerne-pozornosti-v-plavani.php" target="_blank" >https://sk.pf.jcu.cz/artkey/stk-202101-0003_efekt-zamerne-pozornosti-v-plavani.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.32725/sk.2021.003" target="_blank" >10.32725/sk.2021.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
EFEKT ZÁMĚRNÉ POZORNOSTI V PLAVÁNÍ
Popis výsledku v původním jazyce
Používání slovních instrukcí je běžným nástrojem ke zlepšení motorického učení a výkonu. Aktuální výsledky ukazují, že instrukce, které zaměřují pozornost sportovce externě (zaměřené na pohybový efekt), spíše než interně (zaměřené na pohyby těla sportovce), mají obecně za následek zlepšení motorické výkonnosti. Tato studie poskytuje komplexní přehled stávající literatury, která zkoumala vliv verbálních instrukcí zaměřených na pozornost v plavání. Cílem studie bylo zjistit, jaké pokyny jsou vhodné pro motorické učení a plavecké výkony. Analýza ukázala, že většina dostupných studií se zaměřuje hlavně na samotný výkon, nikoli na motorické učení. Několik studií nicméně potvrdilo hypotézu, že externě zaměřená instrukce má obecně efektivnější účinek – pro závodní plavce i pro nesoutěžní plavce. Na základě výsledků lze také dojít k závěru, že pokyny zaměřené na hnací síly (tj. pohyby paží a nohou) se zdají být pro samotný výkon účinnější než pokyny, které vedou ke správné poloze těla nebo dýchání. Je zřejmé, že ve srovnání s jinými sporty podobného druhu je v oblasti plavání potřeba dalších experimentů zaměřených nejen na výkon, ale také na celý proces motorického učení.
Název v anglickém jazyce
EFFECT OF ATTENTIONAL FOCUS IN SWIMMING
Popis výsledku anglicky
The use of verbal instructions is a common tool to improve motor learning and performance. Current results show, that providing instructions that focus an athlete’s attention externally (directed at the movement effect), rather than internally (directed at the athlete´s body movements), generally result in enhanced motor skill performance. This study provides a comprehensive review of the existing literature which examined the influence of verbal attentional focusing instructions in swimming. The aim of the study was to find out what kind of instructions are suitable for motor learning and swimming performance. Analysis has shown that most of the available studies are focused mainly on performance itself, not motor learning. Nevertheless, several studies have confirmed the hypothesis that externally directed instruction appears to have a more effective effect in general - for competitive swimmers and also for non-competitive swimmers. Based on the results, it can also be concluded that instructions directed at driving forces (i.e. arm and leg movements) appear to have a more effective effect for performance, than instructions that lead to the correct body position or breathing. It is obvious that in comparison with other sports of a similar nature, in the field of swimming there is a need for further experiments focusing not only on performance but also on the whole process of motor learning.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30306 - Sport and fitness sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia kinanthropologica
ISSN
1213-2101
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
21-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—