Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Neolitizace jako proces vzájemného učení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F14%3A50003119" target="_blank" >RIV/62690094:18460/14:50003119 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Neolitizace jako proces vzájemného učení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jen někteří autoři došli ve vyjádření svých představ o neolitizaci prostoru střední Evropy ke konkrétním představám. Cílem této stati je shrnout aktuální modely neolitizace, a to zejména ve vztahu k teorii nutného ?učení se neolitickému balíčku? (Tichý 2001 a,b). Přehodnocení významu mezolitického osídlení v Evropě M. Zvelebilem (1986) učinilo oproti předchozím názorům (např. Vencl 1982) z posledních kořistníků a prvních zemědělců sobě rovné partnery. Síla postupu neolitizace byla však příliš dlouho spojována s demografickou expanzí zemědělců, což u opozičních hypotéz vypěstovalo druhý extrém - přechod lovců a sběračů k zemědělství bez přítomnosti lidí znalých zemědělství. A tak začalo být zvažováno i ve vlivných syntézách (např. Whittle 1999) putováníneolitických myšlenek či artefaktů ke kořistníkům bez přítomnosti lidí samotných. Protože jakákoli idea zemědělské kolonizace připomínala ?vlnový model? (Ammerman - Cavalli-Sforza 1984) spojený s demografickým nárůstem zemědělců. V roce

  • Název v anglickém jazyce

    Neolithisation as a process of mutual learning

  • Popis výsledku anglicky

    Only a few authors have reached concrete ideas on the process of Neolithisation of Central Europe. The aim of this article is to create an overview of the current Neolithisation models, especially in relation to the theory of learning the 'Neolithic package' (Tichý 2011 a, b). In contrast to earlier views (for example Vencl 1982) a rethinking of the importance of Mesolithic settlement in Europe by M. Zvelebil (1986) changed the position of late hunter-gatherers to being equal partners of the first farmers. The strength of the Neolithic progress has for too long been connected to a demographic expansion by the first farmers which brought about an opposite extreme - the opposing hypothesis of the transition from hunting-gathering to farming without any presence of new peoples with a pre-existing knowledge of farming. So even important and influential studies (for example Whittle 1999) considered a transfer of ideas and artifacts without any presence of their bearers. Because any idea of

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Neolitizace, aneb, Setkání generací

  • ISBN

    978-80-7308-538-4

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    301-319

  • Počet stran knihy

    335

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova. Filozofická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly