Neolitizace jako proces vzájemného učení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F14%3A50003119" target="_blank" >RIV/62690094:18460/14:50003119 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Neolitizace jako proces vzájemného učení
Popis výsledku v původním jazyce
Jen někteří autoři došli ve vyjádření svých představ o neolitizaci prostoru střední Evropy ke konkrétním představám. Cílem této stati je shrnout aktuální modely neolitizace, a to zejména ve vztahu k teorii nutného ?učení se neolitickému balíčku? (Tichý 2001 a,b). Přehodnocení významu mezolitického osídlení v Evropě M. Zvelebilem (1986) učinilo oproti předchozím názorům (např. Vencl 1982) z posledních kořistníků a prvních zemědělců sobě rovné partnery. Síla postupu neolitizace byla však příliš dlouho spojována s demografickou expanzí zemědělců, což u opozičních hypotéz vypěstovalo druhý extrém - přechod lovců a sběračů k zemědělství bez přítomnosti lidí znalých zemědělství. A tak začalo být zvažováno i ve vlivných syntézách (např. Whittle 1999) putováníneolitických myšlenek či artefaktů ke kořistníkům bez přítomnosti lidí samotných. Protože jakákoli idea zemědělské kolonizace připomínala ?vlnový model? (Ammerman - Cavalli-Sforza 1984) spojený s demografickým nárůstem zemědělců. V roce
Název v anglickém jazyce
Neolithisation as a process of mutual learning
Popis výsledku anglicky
Only a few authors have reached concrete ideas on the process of Neolithisation of Central Europe. The aim of this article is to create an overview of the current Neolithisation models, especially in relation to the theory of learning the 'Neolithic package' (Tichý 2011 a, b). In contrast to earlier views (for example Vencl 1982) a rethinking of the importance of Mesolithic settlement in Europe by M. Zvelebil (1986) changed the position of late hunter-gatherers to being equal partners of the first farmers. The strength of the Neolithic progress has for too long been connected to a demographic expansion by the first farmers which brought about an opposite extreme - the opposing hypothesis of the transition from hunting-gathering to farming without any presence of new peoples with a pre-existing knowledge of farming. So even important and influential studies (for example Whittle 1999) considered a transfer of ideas and artifacts without any presence of their bearers. Because any idea of
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Neolitizace, aneb, Setkání generací
ISBN
978-80-7308-538-4
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
301-319
Počet stran knihy
335
Název nakladatele
Univerzita Karlova. Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—