Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Too-Future Eschatology? The Limits of the Phenomenology of Liturgy in Jean-Yves Lacoste

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18460%2F19%3A50015915" target="_blank" >RIV/62690094:18460/19:50015915 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.degruyter.com/view/j/opth.2019.5.issue-1/opth-2019-0028/opth-2019-0028.xml" target="_blank" >https://www.degruyter.com/view/j/opth.2019.5.issue-1/opth-2019-0028/opth-2019-0028.xml</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/opth-2019-0028" target="_blank" >10.1515/opth-2019-0028</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Too-Future Eschatology? The Limits of the Phenomenology of Liturgy in Jean-Yves Lacoste

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article first outlines Jean-Yves Lacoste’s phenomenological description of “liturgy”, i.e. the encounter between God and the human being. It argues that Lacoste’s rejection of the religious apriori on the side of the human being and emphasis on God’s transcendence and otherness leads to decontextualization of the experience of Christian faith, as his strongly future eschatology does not allow for the real transformation of both the individual and social lives of believers. In the second step, the article gives two counterexamples to Lacoste’s attitude that represent an attempt to recontextualize the experience of Christian faith within concrete historical and cultural coordinates. The examples come from the work of American theologian William Cavanaugh and Czech philosopher Robert Kalivoda, whose focus lies in the hermeneutics of a sacramental experience and the question of the history-making of Christian faith. Cavanaugh recontextualizes the understanding of the sacramental experience in terms of globalization. Kalivoda interprets the transformation of Christian eschatological ideas into a program of real social changes with special attention devoted to the Hussite revolution of the 15th century and the Hussite conception of the Lord’s Supper. The article concludes that Kalivoda’s emphasis on present eschatology stands in opposition to Lacoste’s emphasis on future eschatology, whereas Cavanaugh holds a middle position with balanced emphasis on both poles of Christian eschatology.

  • Název v anglickém jazyce

    A Too-Future Eschatology? The Limits of the Phenomenology of Liturgy in Jean-Yves Lacoste

  • Popis výsledku anglicky

    The article first outlines Jean-Yves Lacoste’s phenomenological description of “liturgy”, i.e. the encounter between God and the human being. It argues that Lacoste’s rejection of the religious apriori on the side of the human being and emphasis on God’s transcendence and otherness leads to decontextualization of the experience of Christian faith, as his strongly future eschatology does not allow for the real transformation of both the individual and social lives of believers. In the second step, the article gives two counterexamples to Lacoste’s attitude that represent an attempt to recontextualize the experience of Christian faith within concrete historical and cultural coordinates. The examples come from the work of American theologian William Cavanaugh and Czech philosopher Robert Kalivoda, whose focus lies in the hermeneutics of a sacramental experience and the question of the history-making of Christian faith. Cavanaugh recontextualizes the understanding of the sacramental experience in terms of globalization. Kalivoda interprets the transformation of Christian eschatological ideas into a program of real social changes with special attention devoted to the Hussite revolution of the 15th century and the Hussite conception of the Lord’s Supper. The article concludes that Kalivoda’s emphasis on present eschatology stands in opposition to Lacoste’s emphasis on future eschatology, whereas Cavanaugh holds a middle position with balanced emphasis on both poles of Christian eschatology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60304 - Religious studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Open theology

  • ISSN

    2300-6579

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    386-402

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85074417609