Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18470%2F17%3A50014026" target="_blank" >RIV/62690094:18470/17:50014026 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/147070" target="_blank" >https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/147070</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky
Popis výsledku v původním jazyce
S rozmachem systémů pro symbolickou matematiku, kde je derivování, řešení diferenciálních rovnic či obyčejné vyjádření proměnné z komplikované rovnice otázkou jednoho kliknutí, se poněkud vytrácí důraz na efektivní řešení nejen fyzikálních problémů. Na jedné straně je dobře, že se s pomocí jazyků pro symbolickou manipulaci (jako je např. webový nástroj Wolfram Alpha nebo symbolická sada v programu MATLAB) může řešitel soustředit na fyzikální podstatu problému, na druhou stranu je jistá obratnost při řešení těchto problémů velmi žádoucí. Předložený článek popisuje několik motivačních úloh, které mohou být použity ve výuce numerické matematiky nebo jako doplněk v základních kurzech fyziky na vysoké škole.
Název v anglickém jazyce
Railroad track problem and magic of numerical mathematics
Popis výsledku anglicky
With the rise of systems for symbolic mathematics, where derivation, solution of differential equations, or common expression of the variable from a complicated equation is a matter of one click, the emphasis on an effective solution not only of physical problems is somewhat diminishing. On the one hand, it is good that with the help of languages for symbolic manipulation (such as the Wolfram Alpha web tool or symbolic set in MATLAB), the researcher can concentrate on the physical nature of the problem, on the other hand, the skill to solve these problems is very desirable . The presented paper describes several motivational tasks that can be used in teaching numerical mathematics or as an add-on in basic physics courses at college.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10102 - Applied mathematics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pokroky matematiky, fyziky a astronomie
ISSN
0032-2423
e-ISSN
—
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
275-282
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—