Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18470%2F17%3A50014026" target="_blank" >RIV/62690094:18470/17:50014026 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/147070" target="_blank" >https://dml.cz/handle/10338.dmlcz/147070</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Problém ohnuté kolejnice a kouzlo numerické matematiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    S rozmachem systémů pro symbolickou matematiku, kde je derivování, řešení diferenciálních rovnic či obyčejné vyjádření proměnné z komplikované rovnice otázkou jednoho kliknutí, se poněkud vytrácí důraz na efektivní řešení nejen fyzikálních problémů. Na jedné straně je dobře, že se s pomocí jazyků pro symbolickou manipulaci (jako je např. webový nástroj Wolfram Alpha nebo symbolická sada v programu MATLAB) může řešitel soustředit na fyzikální podstatu problému, na druhou stranu je jistá obratnost při řešení těchto problémů velmi žádoucí. Předložený článek popisuje několik motivačních úloh, které mohou být použity ve výuce numerické matematiky nebo jako doplněk v základních kurzech fyziky na vysoké škole.

  • Název v anglickém jazyce

    Railroad track problem and magic of numerical mathematics

  • Popis výsledku anglicky

    With the rise of systems for symbolic mathematics, where derivation, solution of differential equations, or common expression of the variable from a complicated equation is a matter of one click, the emphasis on an effective solution not only of physical problems is somewhat diminishing. On the one hand, it is good that with the help of languages for symbolic manipulation (such as the Wolfram Alpha web tool or symbolic set in MATLAB), the researcher can concentrate on the physical nature of the problem, on the other hand, the skill to solve these problems is very desirable . The presented paper describes several motivational tasks that can be used in teaching numerical mathematics or as an add-on in basic physics courses at college.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10102 - Applied mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pokroky matematiky, fyziky a astronomie

  • ISSN

    0032-2423

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    275-282

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus