Systém pro distanční – bezkontaktní posouzení retroreflexivity SDZ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F63481901%3A_____%2F22%3AN0000005" target="_blank" >RIV/63481901:_____/22:N0000005 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44994575:_____/22:N0000058
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Systém pro distanční – bezkontaktní posouzení retroreflexivity SDZ
Popis výsledku v původním jazyce
Výsledek popisuje řešení, které umožňuje kontrolu retroreflexe svislého dopravního značení z jedoucího vozidla nasíťové úrovni. Na základě vyhodnocení dat z mobilního mapovacího systému je možné identifikovat značky, kteréjsou ve stavu, kdy jejich zpětná odrazivost není vyhovující a je zapotřebí tento stav napravit. Může se jednat o ztrátuschopnosti fólie odrážet světlo, ale i například o enormní znečištění značky nebo jinak zhoršený stavebně-technickýstav. S využitím stávajícího pasportu SDZ lze také případně identifikovat chybějící nebo nově osazené značky.
Název v anglickém jazyce
System for distance - non-contact assessment of retroreflectivity of traffic signs
Popis výsledku anglicky
The result describes a solution that allows retroreflection control of traffic signs from a moving vehicle at the networklevel. Based on the evaluation of the data from the mobile mapping system, it is possible to identify traffic signs thatare in a state where their retroreflectivity is not satisfactory and need to be corrected. This may be a loss of the abilityof the film to reflect light, but it may also be, for example, a traffic sign that is extremely dirty or otherwise in poorstructural and technical condition. Missing or newly installed traffic signs can also be identified using the existingtraffic sign passport.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK02000250" target="_blank" >CK02000250: Distanční posuzování retroreflexivity svislého dopravního značení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
CleveRA Retro 01
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Systém pro vyhodnocení retroreflexe svislého dopravního značení zahrnuje kameru, zdroj infračerveného záření, nosný rám a řídicí jednotku. Kamera je uzpůsobena ke snímání infračerveného spektra světla a zachycení záření vyslaného ze zdroje infračerveného světla po odrazu od dopravního značení. Vlnová délka použitého zdroje infračerveného záření je 850nm, rozsah osvětlení 60 metrů a úhel nasvícení 45°. Nosný rám je uzpůsobený k připevnění kamery a zdroje infračerveného záření na střechu vozidla. Kamera je datově propojená s řídicí jednotkou, kam se zaznamenávají videa nebo snímky. Toto propojení slouží i k účelu konfigurace kamery pomocí řídicí jednotky. Nosný rám je uzpůsobený k připevnění kamery a zdroje infračerveného záření na střechu vozidla. Tento systém umožňuje vyhodnotit retroreflexi svislého dopravního značení rychleji a bez potřeby přímého kontaktu přístroje s dopravním značením. Je tak zásadně navýšena rychlost měření a vyhodnocování, je zvýšen komfort měření i bezpečnost pracovníků a je zásadně omezena závislost měření na vnějších podmínkách. Navíc je retroreflexe posuzována celoplošně. Na základě měření a vyhodnocení tímto systémem může být například určeno, u kterých značek je následně nutné provést kontaktní měření standardním způsobem, nebo u nich musí být provedena náprava jejich stavebnětechnického stavu (očištění, natočení značky, odstranění vegetace, atp.).
Ekonomické parametry
Zařízení a rutinní metody pro bezkontaktní měření retroreflexe SDZ z jedoucího vozidla nejsou v současnosti běžně kdispozici. Bezkontaktní měření je však jediný způsob, jak v terénu pravidelně kontrolovat retroreflexi SDZ s vysokou produktivitou. Zefektivnění kontroly dopravního značení a náhrada nevyhovujících SDZ může přispět ke zlepšení přehlednosti pro řidiče a zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V konečném důsledku lze očekávat snížení nehodovosti a s ní spojených finančních ztrát.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
63481901, 44994575
Název vlastníka
VARS BRNO a.s., Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—