Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

These degrees go to eleven: fuzzy logics and gradable predicates

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985556%3A_____%2F22%3A00563602" target="_blank" >RIV/67985556:_____/22:00563602 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/67985807:_____/22:00563602

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dx.doi.org/10.1007/s11229-022-03909-2" target="_blank" >https://dx.doi.org/10.1007/s11229-022-03909-2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11229-022-03909-2" target="_blank" >10.1007/s11229-022-03909-2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    These degrees go to eleven: fuzzy logics and gradable predicates

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the literature on vagueness one finds two very different kinds of degree theory. The dominant kind of account of gradable adjectives in formal semantics and linguistics is built on an underlying framework involving bivalence and classical logic: its degrees are not degrees of truth. On the other hand, fuzzy logic based theories of vagueness—largely absent from the formal semantics literature but playing a significant role in both the philosophical literature on vagueness and in the contemporary logic literature—are logically nonclassical and give a central role to the idea of degrees of truth. Each kind of degree theory has a strength: the classical kind allows for rich and subtle analyses of the comparative form of gradable adjectives and of various types of gradable precise adjectives, while the fuzzy kind yields a compelling solution to the sorites paradox. This paper argues that the fuzzy kind of theory can match the benefits of the classical kind and hence that the burden is on the latter to match the advantages of the former. In particular, we develop a new version of the fuzzy logic approach that—unlike existing fuzzy theories—yields a compelling analysis of the comparative as well as an adequate account of gradable precise predicates, while still retaining the advantage of genuinely solving the sorites paradox.

  • Název v anglickém jazyce

    These degrees go to eleven: fuzzy logics and gradable predicates

  • Popis výsledku anglicky

    In the literature on vagueness one finds two very different kinds of degree theory. The dominant kind of account of gradable adjectives in formal semantics and linguistics is built on an underlying framework involving bivalence and classical logic: its degrees are not degrees of truth. On the other hand, fuzzy logic based theories of vagueness—largely absent from the formal semantics literature but playing a significant role in both the philosophical literature on vagueness and in the contemporary logic literature—are logically nonclassical and give a central role to the idea of degrees of truth. Each kind of degree theory has a strength: the classical kind allows for rich and subtle analyses of the comparative form of gradable adjectives and of various types of gradable precise adjectives, while the fuzzy kind yields a compelling solution to the sorites paradox. This paper argues that the fuzzy kind of theory can match the benefits of the classical kind and hence that the burden is on the latter to match the advantages of the former. In particular, we develop a new version of the fuzzy logic approach that—unlike existing fuzzy theories—yields a compelling analysis of the comparative as well as an adequate account of gradable precise predicates, while still retaining the advantage of genuinely solving the sorites paradox.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10102 - Applied mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-00113S" target="_blank" >GA18-00113S: Usuzování se stupňovanými vlastnostmi</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Synthese

  • ISSN

    0039-7857

  • e-ISSN

    1573-0964

  • Svazek periodika

    200

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    38

  • Strana od-do

    445

  • Kód UT WoS článku

    000876310400002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85140909114