Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A 27-country test of communicating the scientific consensus on climate change

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985807%3A_____%2F24%3A00597847" target="_blank" >RIV/67985807:_____/24:00597847 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1038/s41562-024-01928-2" target="_blank" >https://doi.org/10.1038/s41562-024-01928-2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1038/s41562-024-01928-2" target="_blank" >10.1038/s41562-024-01928-2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A 27-country test of communicating the scientific consensus on climate change

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Communicating the scientific consensus that human-caused climate change is real increases climate change beliefs, worry and support for public action in the United States. In this preregistered experiment, we tested two scientific consensus messages, a classic message on the reality of human-caused climate change and an updated message additionally emphasizing scientific agreement that climate change is a crisis. Across online convenience samples from 27 countries (n = 10,527), the classic message substantially reduces misperceptions (d = 0.47, 95% CI (0.41, 0.52)) and slightly increases climate change beliefs (from d = 0.06, 95% CI (0.01, 0.11) to d = 0.10, 95% CI (0.04, 0.15)) and worry (d = 0.05, 95% CI (−0.01, 0.10)) but not support for public action directly. The updated message is equally effective but provides no added value. Both messages are more effective for audiences with lower message familiarity and higher misperceptions, including those with lower trust in climate scientists and right-leaning ideologies. Overall, scientific consensus messaging is an effective, non-polarizing tool for changing misperceptions, beliefs and worry across different audiences.

  • Název v anglickém jazyce

    A 27-country test of communicating the scientific consensus on climate change

  • Popis výsledku anglicky

    Communicating the scientific consensus that human-caused climate change is real increases climate change beliefs, worry and support for public action in the United States. In this preregistered experiment, we tested two scientific consensus messages, a classic message on the reality of human-caused climate change and an updated message additionally emphasizing scientific agreement that climate change is a crisis. Across online convenience samples from 27 countries (n = 10,527), the classic message substantially reduces misperceptions (d = 0.47, 95% CI (0.41, 0.52)) and slightly increases climate change beliefs (from d = 0.06, 95% CI (0.01, 0.11) to d = 0.10, 95% CI (0.04, 0.15)) and worry (d = 0.05, 95% CI (−0.01, 0.10)) but not support for public action directly. The updated message is equally effective but provides no added value. Both messages are more effective for audiences with lower message familiarity and higher misperceptions, including those with lower trust in climate scientists and right-leaning ideologies. Overall, scientific consensus messaging is an effective, non-polarizing tool for changing misperceptions, beliefs and worry across different audiences.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Nature Human Behaviour

  • ISSN

    2397-3374

  • e-ISSN

    2397-3374

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    1892-1905

  • Kód UT WoS článku

    001297795000002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85202047386