Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Roles of the ventral hippocampus and medial prefrontal cortex in spatial reversal learning and attentional set-shifting

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985823%3A_____%2F21%3A00545464" target="_blank" >RIV/67985823:_____/21:00545464 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.nlm.2021.107477" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.nlm.2021.107477</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.nlm.2021.107477" target="_blank" >10.1016/j.nlm.2021.107477</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Roles of the ventral hippocampus and medial prefrontal cortex in spatial reversal learning and attentional set-shifting

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Neural components enabling flexible cognition and behavior are well-established, and depend mostly on proper intercommunication within the prefrontal cortex (PFC) and striatum. However, dense projections from the ventral hippocampus (vHPC) alter the functioning of the medial PFC (mPFC). Dysfunctional hippocampo-prefrontal connectivity negatively affects the integrity of flexible cognition, especially in patients with schizophrenia. In this study, we aimed to test the role of the vHPC and mPFC in a place avoidance task on a rotating arena using two spatial flexibility task variants – reversal learning and set-shifting. To achieve this, we inactivated each of these structures in adult male Long-Evans rats by performing bilateral local muscimol (a GABAA receptor agonist) injections. A significantly disrupted performance was observed in reversal learning in the vHPC-inactivated, but not in the mPFC-inactivated rats. These results confirm the notion that the vHPC participates in some forms of behavioral flexibility, especially when spatial cues are needed. It seems, rather unexpectedly, that the mPFC is not taxed in these flexibility tasks on a rotating arena.

  • Název v anglickém jazyce

    Roles of the ventral hippocampus and medial prefrontal cortex in spatial reversal learning and attentional set-shifting

  • Popis výsledku anglicky

    Neural components enabling flexible cognition and behavior are well-established, and depend mostly on proper intercommunication within the prefrontal cortex (PFC) and striatum. However, dense projections from the ventral hippocampus (vHPC) alter the functioning of the medial PFC (mPFC). Dysfunctional hippocampo-prefrontal connectivity negatively affects the integrity of flexible cognition, especially in patients with schizophrenia. In this study, we aimed to test the role of the vHPC and mPFC in a place avoidance task on a rotating arena using two spatial flexibility task variants – reversal learning and set-shifting. To achieve this, we inactivated each of these structures in adult male Long-Evans rats by performing bilateral local muscimol (a GABAA receptor agonist) injections. A significantly disrupted performance was observed in reversal learning in the vHPC-inactivated, but not in the mPFC-inactivated rats. These results confirm the notion that the vHPC participates in some forms of behavioral flexibility, especially when spatial cues are needed. It seems, rather unexpectedly, that the mPFC is not taxed in these flexibility tasks on a rotating arena.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30103 - Neurosciences (including psychophysiology)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Neurobiology of Learning and Memory

  • ISSN

    1074-7427

  • e-ISSN

    1095-9564

  • Svazek periodika

    183

  • Číslo periodika v rámci svazku

    September 2021

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    107477

  • Kód UT WoS článku

    000681199700009

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85107988227