Návrh, zvětšování měřítka a bezpečné provozování poloprovozní hydrogenace thymolu a racemizace mentholu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985858%3A_____%2F09%3A00321613" target="_blank" >RIV/67985858:_____/09:00321613 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Design, Scale up and Safe Piloting of Thymol Hydrogenation and Menthol Racemisation
Popis výsledku v původním jazyce
A bench scale trickle-bed reactor was designed, constructed and extensively used in the optimisation of the hydrogenation of thymol to racemic menthol. The process was successfully operated for more than 660h in a bench scale reactor and subsequently scaled up to a pilot scale trickle-bed reactor. The pilot scale experiments were used to verify process scale-up and generate material for menthol resolution and downstream processing. Both the bench and pilot scalereactors were operated as adiabatic systems and the operation was found to be safe and reliable. Safety problems leading to formation of undesirable hot spots were experienced as consequence of insufficient catalyst wetting, high thymol concentration in the feed (above 40 wt.%) and because of possible equipment, operation and power failure.
Název v anglickém jazyce
Design, Scale up and Safe Piloting of Thymol Hydrogenation and Menthol Racemisation
Popis výsledku anglicky
A bench scale trickle-bed reactor was designed, constructed and extensively used in the optimisation of the hydrogenation of thymol to racemic menthol. The process was successfully operated for more than 660h in a bench scale reactor and subsequently scaled up to a pilot scale trickle-bed reactor. The pilot scale experiments were used to verify process scale-up and generate material for menthol resolution and downstream processing. Both the bench and pilot scalereactors were operated as adiabatic systems and the operation was found to be safe and reliable. Safety problems leading to formation of undesirable hot spots were experienced as consequence of insufficient catalyst wetting, high thymol concentration in the feed (above 40 wt.%) and because of possible equipment, operation and power failure.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Chemical Engineering Research and Design
ISSN
0263-8762
e-ISSN
—
Svazek periodika
87
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
262558100008
EID výsledku v databázi Scopus
—