Contribution of the Road Traffic to Air Pollution in the Prague City (Busy Speedway and Suburban Crossroads)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985858%3A_____%2F11%3A00369312" target="_blank" >RIV/67985858:_____/11:00369312 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60456540:_____/11:#0000341
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.atmosenv.2011.06.036" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.atmosenv.2011.06.036</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.atmosenv.2011.06.036" target="_blank" >10.1016/j.atmosenv.2011.06.036</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Contribution of the Road Traffic to Air Pollution in the Prague City (Busy Speedway and Suburban Crossroads)
Popis výsledku v původním jazyce
Both of the two Results obtained from spectrometers and BLPIs showed that the main contribution of traffic in ultrafine size range can be attributed to direct exhaust emissions, while the coarse fraction was dominated mainly by regional background aerosol with small traces of brake and tyre abrasion as well as the resuspension of the road dust. Chemical analysis demonstrated that most of the water soluble ions can be found in fine fraction of mass distribution and mostly comes from regional background and long range transport. Most of major elements were found in coarse fraction of mass size distribution and it can be attributed to three different sources: abrasion of different vehicle parts (Fe, Cu, Mn and Zn), resuspension of the road dust (Si, Al, Ca) and long range transport or regional background (Ca and K). Elemental carbon concentration (diesel engine emissions) was found to be proportional to traffic intensity.
Název v anglickém jazyce
Contribution of the Road Traffic to Air Pollution in the Prague City (Busy Speedway and Suburban Crossroads)
Popis výsledku anglicky
Both of the two Results obtained from spectrometers and BLPIs showed that the main contribution of traffic in ultrafine size range can be attributed to direct exhaust emissions, while the coarse fraction was dominated mainly by regional background aerosol with small traces of brake and tyre abrasion as well as the resuspension of the road dust. Chemical analysis demonstrated that most of the water soluble ions can be found in fine fraction of mass distribution and mostly comes from regional background and long range transport. Most of major elements were found in coarse fraction of mass size distribution and it can be attributed to three different sources: abrasion of different vehicle parts (Fe, Cu, Mn and Zn), resuspension of the road dust (Si, Al, Ca) and long range transport or regional background (Ca and K). Elemental carbon concentration (diesel engine emissions) was found to be proportional to traffic intensity.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
CF - Fyzikální chemie a teoretická chemie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Atmospheric Environment
ISSN
1352-2310
e-ISSN
—
Svazek periodika
45
Číslo periodika v rámci svazku
29
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
5090-5100
Kód UT WoS článku
000294091200003
EID výsledku v databázi Scopus
—