Sociální simulace při zkoumání společnosti, ekonomiky a využívání krajiny v době železné: metoda a příklady
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985912%3A_____%2F15%3A00451134" target="_blank" >RIV/67985912:_____/15:00451134 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62690094:18450/15:50004161
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální simulace při zkoumání společnosti, ekonomiky a využívání krajiny v době železné: metoda a příklady
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je prezentovat metodu sociálních simulací a agentového modelování v archeologii, metodického přístupu v českém badatelském prostředí zatím málo používaného. Vysvětlujeme zde aplikovatelnost počítačově konstruovaných sociálních simulací naarcheologická data a teoretické otázky současného výzkumu (např. šíření osídlení, interakce, ekonomické a subsistenční otázky, demografický vývoj apod.). V první části je sumarizována související teorie sociálních simulací a agentového modelování a ty jsou představeny jako metoda aplikovatelná v archeologickém výzkumu. Dále je zde vysvětlován proces tvorby a použití modelu krok za krokem včetně upozornění na aktuálně diskutované metodické otázky. V druhé části příspěvku představujeme několik případových studií, které se vztahují k aktuálně řešenému projektu zaměřenému na mladší dobu železnou ve střední Evropě. Tyto ilustrační ukázky byly zvoleny tak, aby co nejvíce vynikly podstatné aspekty použití těchto metodických postupů na specifi
Název v anglickém jazyce
Social simulations for exploring society, economy and land use in the Iron Age: method and examples
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to present the method of social simulation and agent-based modelling in archaeology, a methodological approach not extensively employed thus far in Czech research. The authors explain the applicability of computer-constructed social simulation on archaeological data and theoretical questions of current research (e.g. the expansion of settlement, interaction, economic and subsistence issues, demographic development, etc.). The first part of the work summarises the related theories of social simulation and agent-based modelling, which are presented as methods applicable in archaeological research. The process of the creation and use of the model is then explained step by step, including information on currently discussed methodological questions. The second part of the article presents several case studies related to the current project focussed on the Late Iron Age in central Europe. These illustrative issues are chosen to highlight significant aspects of the u
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP405%2F12%2F0926" target="_blank" >GAP405/12/0926: Sociální modelování jako nástroj k porozumění struktuře keltské společnosti a kulturním změnám na konci doby železné</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Památky archeologické
ISSN
0031-0506
e-ISSN
—
Svazek periodika
106
Číslo periodika v rámci svazku
prosinec
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
137-180
Kód UT WoS článku
000368246200004
EID výsledku v databázi Scopus
—