Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Guillaume de Machaut na knížecím dvoře: funkce autora

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985921%3A_____%2F20%3A00531817" target="_blank" >RIV/67985921:_____/20:00531817 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Guillaume de Machaut na knížecím dvoře: funkce autora

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Středověký autor se vymyká jak modernímu pojetí autora, tak i pojetí strukturalistickému zejména proto, že je zakotven ve zcela odlišné historické realitě: charakter středověkého textu, používání psaného záznamu, ani způsob šíření díla neodpovídají tomu, co dnes považujeme za literaturu, a ani pojem či status autora se s moderní představou příliš nepřekrývá. Počátky moderního autorství lze ale sledovat již ve středověku, zejména definujeme-li autora ve vztahu k textu, dílu a čtenáři, a to jednak statusem autora, který mu přiznali čtenáři a jednak subjektivitou, tj. vědomím sebe sama jako tvůrce. Na příkladu básníka a hudebního skladatele Guillauma de Machaut popisuje tato studie jak řadu fenoménů typických pro středověk, kdy dominovala orální performance, objednávka mecenáše a kdy byla umělecká tvorba plně integrována do běžného života, tak i zrození subjektivity autora, která se utváří ve vztahu k mecenáši a je důsledkem reflexe vlastní sociální role v dvorském prostředí.

  • Název v anglickém jazyce

    Guillaume de Machaut at the royal court: the function of the author

  • Popis výsledku anglicky

    The medieval author eludes both the modern concept of the author and the structuralist concept, because he belongs to a different historical reality: the character of a medieval text, the use of a written record and the way in which a work was disseminated do not correspond to what we consider literature today, and neither the concept of the author nor his status coincide with the modern notion. The origins of modern authorship can be traced as early as the Middle Ages, if we define the author in relation to the text, work and reader, in terms of the status granted to an author by his readers, and also in terms of his subjectivity. Taking as its example the poet and composer Guillaume de Machaut, this paper describes a number of phenomena typical of the Middle Ages, when oral performances and commissions by patrons dominated. It also describes the genesis of the author’s subjectivity, which was formed in relation to his patron and reflects Machaut´s social role.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-07473S" target="_blank" >GA19-07473S: Jan Lucemburský a Bona Lucemburská jako mecenáši Guillauma de Machaut. Intence a recepce Machautova díla v historickém kontextu</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“. Sborník 6. sjezdu historiků umění

  • ISBN

    978-80-88283-35-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    41-53

  • Název nakladatele

    Artefactum

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    20. 9. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku