Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozhovor s prof. Jaroslavem Kurzweilem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985921%3A_____%2F20%3A00532063" target="_blank" >RIV/67985921:_____/20:00532063 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.dml.cz/handle/10338.dmlcz/148250?show=full" target="_blank" >https://www.dml.cz/handle/10338.dmlcz/148250?show=full</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozhovor s prof. Jaroslavem Kurzweilem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá vědeckou kariérou světově známého českého matematika Jaroslava Kurzweila (nar. 1926) a jeho rodinným zázemím (jeho otec byl československým legionářem), vzděláním (stadium přerušené druhou světovou válkou) a stáží v Polsku (roku 1953 v Poznani, spolupráce s Władysławem Orliczem, členem Lvovské matematické školy). Všechny tyto znaky byly důležité pro Kurzweilovo rozhodnutí vydat se na akademickou dráhu. Metoda generačního vědomí (K. Mannheim) dokládá význam sounáležitosti s ostatními spolužáky. Rozhovor dokládá, že v historii vědy je nutné rozlišovat mezi strategiemi a sociální komunikací vědců. Téma je zpracováno z perspektivy transnacionálních dějin a formování českých a polských vědeckých sítí. n

  • Název v anglickém jazyce

    Interview with Prof. Jaroslav Kurzweil

  • Popis výsledku anglicky

    The paper examines the academic career of a world-known Czech mathematician Jaroslav Kurzweil (born in 1926) and his family background (his father was in the Czechoslovak Legion), formation (studies interrupted by WWII) and a stay in Poland (in 1953 in Poznań, working with Władysław Orlicz, member of the Lwów School of Mathematics). All of these characteristics were important for Kurzweil’s decision to pursue an academic career. The method of generational consciousness (K. Mannheim) explains the sense of belonging with other schoolmates. The interviewer concludes that in the history of science, it is necessary to distinguish between strategies and social communication of scholars. The subject is approached from the perspective of transnational history and the formation of Czech and Polish academic networks.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-20678S" target="_blank" >GA19-20678S: První poválečná generace českých astronomů, astrofyziků a matematiků. Interdisciplinární výzkum historie vědeckých sítí.</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pokroky matematiky, fyziky & astronomie

  • ISSN

    0032-2423

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    90-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus