Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Master Jan Hus and Hussitism as the subject of Czech social songs in the first half of the 19th century

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985921%3A_____%2F22%3A00559557" target="_blank" >RIV/67985921:_____/22:00559557 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Master Jan Hus and Hussitism as the subject of Czech social songs in the first half of the 19th century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Music was a prompt mirror of the political and social events, having a significant impact on the process of shaping Czech identity in the 19th century. Social songs offered the potential not only for entertainment, but also for demonstrating political, social and ethnic attitudes. The Czech Middle Ages being a favourite subject. Master Jan Hus (1415 burned at the stake for heresy) became a symbol of the martyrdom of the nation, defiance, struggle and moral attitude for his disciples. In the 19th century, the themes of Hus and Hussitism were attractive to a considerable part of Czech society. In the context of social songs, it forms an important ideological group. The paper presents an overview of subjects, stratification of the functional aspects of songs (seriousness, pathos, humour, etc.), musical quotes of authentic mediaeval Hussite songs and musical counterfeits in the 19th century (i.e. pseudo-Hussite songs), the positions of this repertoire in the context of Czech social songs.

  • Název v anglickém jazyce

    Master Jan Hus and Hussitism as the subject of Czech social songs in the first half of the 19th century

  • Popis výsledku anglicky

    Music was a prompt mirror of the political and social events, having a significant impact on the process of shaping Czech identity in the 19th century. Social songs offered the potential not only for entertainment, but also for demonstrating political, social and ethnic attitudes. The Czech Middle Ages being a favourite subject. Master Jan Hus (1415 burned at the stake for heresy) became a symbol of the martyrdom of the nation, defiance, struggle and moral attitude for his disciples. In the 19th century, the themes of Hus and Hussitism were attractive to a considerable part of Czech society. In the context of social songs, it forms an important ideological group. The paper presents an overview of subjects, stratification of the functional aspects of songs (seriousness, pathos, humour, etc.), musical quotes of authentic mediaeval Hussite songs and musical counterfeits in the 19th century (i.e. pseudo-Hussite songs), the positions of this repertoire in the context of Czech social songs.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-28306X" target="_blank" >GX19-28306X: Staré mýty, nová fakta: české země v centru hudebního dění 15. století</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Popular songs in the 19th century

  • ISBN

    978-2-503-60078-9

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    219-234

  • Počet stran knihy

    358

  • Název nakladatele

    Brepols

  • Místo vydání

    Turnhout

  • Kód UT WoS kapitoly