Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Spor Aristotela s Platónem o výchovnou funkci tragického divadla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F11%3A00371347" target="_blank" >RIV/67985955:_____/11:00371347 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/62690094:18460/11:50001876

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Spor Aristotela s Platónem o výchovnou funkci tragického divadla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Platón tragédii zavrhl jako masovou demokratickou instituci pokřivenou tyranskými sklony publika a jako element nepřátelský filosofii, racionalitě a pokusům o kultivaci nerozumných stránek duše. Platón byl přesvědčen o nemožnosti veřejné výchovy a v tragické poezii viděl antivýchovný prostředek, který posiluje demokratické opojení svobodou a živí v člověku tyranské sklony. Řečeno obecně demokratická masová instituce podporuje demokratické smýšlení, což dle Platóna činí jakýkoli pokus o zlepšení nemožným. Rovněž u Aristotela najdeme zmínku o tyranských sklonech publika a případech neblahého vlivu špatného vkusu na tragické básníky , avšak Aristotela to nevede ke generalizaci ohledně tyranie publika, schopnosti úsudku publika nebo obecně řečeno kolektivního občanského tělesa, a tedy ani k následnému paušálnímu odsouzení tragické poezie a jejích výchovných možností.

  • Název v anglickém jazyce

    Aristotle versus Plato on Tragedy with Respect to Civic Education

  • Popis výsledku anglicky

    According to Plato, tragic poetry is a kind of manipulative rhetoric (similar to that of the law court and the assembly), which Plato calls blarney, and its aim is to deliver pleasure to the audience. In consequence of this the citizens cannot be made better; rather, the opposite is true: they get more corrupted.There is no direct controversy over this issue in Aristotle?s books. But we can put together scattered remarks in Poetics, Rhetorics, and Politics which might be viewed as a response to Plato. Aristotle disagrees with Plato in his evaluation of the intellectual capacity of the d?mos as a collective body. Scrutinising democracies and oligarchies, he comes to the statement that the d?mos as a collective body is a better judge of public things than an elite group.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP401%2F09%2FP032" target="_blank" >GP401/09/P032: Řecká tragická poezie a politické myšlení</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aithér

  • ISSN

    1803-7860

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    3

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    97-122

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus