Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tertullian's Concept of the Soul and His Corporealistic Ontology

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F15%3A00451679" target="_blank" >RIV/67985955:_____/15:00451679 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Tertullian's Concept of the Soul and His Corporealistic Ontology

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper focuses on Tertullian's concept of the human soul (as treated mainly in his De anima), and especially on Tertullian's notion of its corporeality (corporalitas) which he advocates and which can seem surprising at the first glance. First, the philosophical context of this idea is examined: according to Tertullian's 'corporealistic ontology' borrowed from Stoicism, the corporeality is a necessary prerequisite of everything that really is, including God and soul that have to have its 'bodies' (corpus) in order to exist in the first place. These bodies, however, are always sui generis, and Tertullian's corporealism thus does not equal materialism. From the subsequent analysis of Tertullian's arguments in favour of the soul's corporeality it follows that the Carthaginian probably developed this doctrine only later in his life as a direct response to refute his 'heretic' opponents inspired by Platonism, and he could probably draw on similar thoughts expressed by Justin. Although hi

  • Název v anglickém jazyce

    Tertullian's Concept of the Soul and His Corporealistic Ontology

  • Popis výsledku anglicky

    This paper focuses on Tertullian's concept of the human soul (as treated mainly in his De anima), and especially on Tertullian's notion of its corporeality (corporalitas) which he advocates and which can seem surprising at the first glance. First, the philosophical context of this idea is examined: according to Tertullian's 'corporealistic ontology' borrowed from Stoicism, the corporeality is a necessary prerequisite of everything that really is, including God and soul that have to have its 'bodies' (corpus) in order to exist in the first place. These bodies, however, are always sui generis, and Tertullian's corporealism thus does not equal materialism. From the subsequent analysis of Tertullian's arguments in favour of the soul's corporeality it follows that the Carthaginian probably developed this doctrine only later in his life as a direct response to refute his 'heretic' opponents inspired by Platonism, and he could probably draw on similar thoughts expressed by Justin. Although hi

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Tertullianus Afer. Tertullien et la littérature chrétienne d'Afrique (IIe-VIe si?cles)

  • ISBN

    978-2-503-55578-2

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    43-62

  • Počet stran knihy

    376

  • Název nakladatele

    Brepols

  • Místo vydání

    Turnhout

  • Kód UT WoS kapitoly