Biblické a patristické zdroje Husova Kázání o pokoji a Komenského irénismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F15%3A00465688" target="_blank" >RIV/67985955:_____/15:00465688 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Biblické a patristické zdroje Husova Kázání o pokoji a Komenského irénismu
Popis výsledku v původním jazyce
Autor si klade na otázku, jak rozuměli pojmu míru dva protagonisté české reformace – Jan Hus coby její duchovní předchůdce a J. A. Komenský jako její vrcholný představitel. Přestože každý z nich patří do jiné doby, lze v jejich stěžejních dílech vztahujících se k problematice míru (Husovo Kázání o pokoji, Komenského Cesta pokoje a zejména Panorthosia) odkrýt patristické inspirační zdroje. Jan Hus jako středověký vzdělanec je na nich pochopitelně více závislý nežli Komenský, který, byť vychází především z Aurelia Augustina, neváhá patristickou tradici přehodnotit a dále rozvíjet. Zatímco Hus důsledně rozlišuje mezi mírem Božím a světským, Komenský tuto distinkci ruší a klade důraz na lidské jednání. Mírová tématika se stává organickou součástí jeho pansofické koncepce, a je tedy promyšleně zabudována do všech tří úrovní vztahování se člověka – k věcem, k lidem, k Bohu. Dějiny světa jsou v jeho pojetí součástí dějin spásy, proto není propast mezi mírem světa a mírem Božím nepřekročitelná.
Název v anglickém jazyce
Biblical and Patristic Sources of Hus' Sermo de pace and of the Comenian Irenism
Popis výsledku anglicky
The author deals with the question, what was the understanding of peace in the mind of two prominent figures of the Bohemian Reformation – Jan Hus as its spiritual forerunner and J. A. Comenius as its significant representative. Although each of them belongs to a different epoch, one may detect patristic inspiration in their treatises related to the topics of peace (Hus' Sermo de pace , Comenius' Way of Peace and especially Panorthosia). Of course, Jan Hus, a typical mediaeval scholar, proves to be more dependent on the patristic tradition, Comenius, even though issuing from Aurelius Augustin, does not hesitate to revise it in order to develop it further. While Hus holds a consequent distinction between the Peace of God and Peace of the world, Comenius dissolves it by assigning a decisive role to the human acts. The topics of peace is so becoming an organic part of his pansophic conception and thus deliberately fixed in all three levels of the human intercourse – with the created nature, with neighbours, and with God. In his view, the secular history makes part of the history of salvation, so that there is no fatal gap between the Peace of God and Peace of the world.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GBP401%2F12%2FG168" target="_blank" >GBP401/12/G168: Historie a interpretace Bible</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Comeniana et historica
ISSN
0323-2220
e-ISSN
—
Svazek periodika
45
Číslo periodika v rámci svazku
93/94
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
33-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—