Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj vědy jako evoluční boj idejí?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F16%3A00458649" target="_blank" >RIV/67985955:_____/16:00458649 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj vědy jako evoluční boj idejí?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stať se soustředí na vybraný soubor argumentů, které by měly prokázat výhody evolučního pojetí vědy a naznačit jakým způsobem lze nejen zaujmout, ale i dále rozvíjet evoluční perspektivu v případě otázky vývoje vědění. Nejprve je stručně vymezena souvislost evolučního pojetí vědy s evolučními teoriemi kultury a evoluční epistemologií a následně je zdůrazněno pojetí konceptuální evoluce jako instanciace univerzální evoluce, a nikoli jako tradiční aplikace principů biologické evoluce v epistemologii. Diskutována jsou tak východiska pojetí konceptuální evoluce u Campbella, Toulmina a Hulla a na několika konkrétních příkladech se prokazuje schopnost, jak pomocí nástrojů konceptuálního pojetí čelit kritickým argumentům a přetrvávajícímu nepochopení odpůrců evolučního pojetí vědy. Záměrem je zavést do těchto diskusí termín úrovňové uzávěry (level's closure) a rozvinout tím argumentační schopnost ve prospěch evolučního pojetí. V závěru je pak na základě výše předložené argumentace naznačena odpověď na otázku položenou v záhlaví stati – zda je vývoj vědy evolučním bojem idejí?

  • Název v anglickém jazyce

    The Development of Science as an Evolutionary Struggle of Ideas?

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on a select group of arguments which are aimed at showing the advantages of an evolutionary conception of science and at indicating how the evolutionary perspective may be adopted and also further implemented in relation to the question of the development of knowledge. Stress is placed on treating conceptual evolution as the instantiation of universal evolution, and not, as traditionally, the application of the principles of biological evolution to epistemology. The prospects for approaches to conceptual evolution in Campbell, Toulmin and Hull are discussed, and some particular examples are used to demonstrate how one might, with the help of the instruments of an evolutionary conception, tackle critical arguments as well as a persisting misunderstanding on the part of the opponents of the evolutionary conception of science. The aim is to introduce into these discussions the term 'level closure' and thus develop the argumentative instruments of the evolutionary conception. In conclusion, on the basis of the arguments presented above, a reply is sketched to the question posed in the title of the article: that is, whether the development of science is an evolutionary struggle of ideas.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofický časopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    64

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    75-94

  • Kód UT WoS článku

    000374430700005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85012892545