Analogia entis v nominalistické tradici. Poznámky na okraj sémantiky 14. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00479501" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00479501 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://aither.eu/wp-content/uploads/2017/08/A17-1.pdf" target="_blank" >http://aither.eu/wp-content/uploads/2017/08/A17-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analogia entis v nominalistické tradici. Poznámky na okraj sémantiky 14. století
Popis výsledku v původním jazyce
Problém analogie jsoucna je průsečíkem ontologie a sémantiky. Jeho motivaci lze formulovat pomocí této aporie: předpoklady, že „jsoucno“ je smysluplný transcendentální výraz a že nadřazené pojmy lze do podřazených pojmů rozložit do druhových pojmů na základě druhových rozdílů, jsou vzájemně neslučitelné. Řešením této aporie je revize sémantiky výrazu „jsoucno“ nebo pojetí obecnosti pojmů. První řešení je od třináctého století spojeno s názorem, že pojem jsoucna je transcendentální a systematicky víceznačný, druhé s názorem, že pojem jsoucna je transcendentální a jednoznačný, ale nerozkládá se do podřazených pojmů stejným způsobem, jako rodové pojmy do druhových. Jedním z výdobytků nominalismu čtrnáctého století byl důraz na sémantiku, který umožnil reformulovat problém analogie jsoucna jako problém logicko-sémantický. Dále, kombinace ontologie eucharistie a slabé ontologie akcidentů vedla k reformulaci této otázky do speciálního problému sémantiky a ontologie akcidentů.
Název v anglickém jazyce
Analogia Entis in the Nominalist Tradition. Marginal Notes on Fourteenth-Century Semantics
Popis výsledku anglicky
The problem of the analogy of being is at an intersection of ontology and semantics. It can be motivated by the following aporia: the assumptions that “being” is meaningful and transcendental and that every super-ordinate concept decomposes into specific concepts by means of specific differences are inconsistent. The solution is to reconsider the semantics of “being” or the theory of the generality of concepts. Since the thirteenth century, the former was associated with the view that the concept of being is transcendental but (systematically) ambiguous, while the latter with the view that the concept of being is transcendental and unambiguous but does not decompose into sub-ordinate concepts in the same way as generic concepts decompose into specific ones. One of the achievements of fourteenth-century nominalism was an emphasis on semantics, which made it possible to re-formulate the analogy of being in rigorous logico-semantic terms. Second, the combination of Eucharistic ontology and a weak ontology of accidental beings led to a re-statement of the problem in a bottom-up fashion and to its re-construction into a theorem of the semantics and ontology of accidents.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aithér
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
17
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
48-73
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—