Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analogia entis v nominalistické tradici. Poznámky na okraj sémantiky 14. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00479501" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00479501 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://aither.eu/wp-content/uploads/2017/08/A17-1.pdf" target="_blank" >http://aither.eu/wp-content/uploads/2017/08/A17-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analogia entis v nominalistické tradici. Poznámky na okraj sémantiky 14. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Problém analogie jsoucna je průsečíkem ontologie a sémantiky. Jeho motivaci lze formulovat pomocí této aporie: předpoklady, že „jsoucno“ je smysluplný transcendentální výraz a že nadřazené pojmy lze do podřazených pojmů rozložit do druhových pojmů na základě druhových rozdílů, jsou vzájemně neslučitelné. Řešením této aporie je revize sémantiky výrazu „jsoucno“ nebo pojetí obecnosti pojmů. První řešení je od třináctého století spojeno s názorem, že pojem jsoucna je transcendentální a systematicky víceznačný, druhé s názorem, že pojem jsoucna je transcendentální a jednoznačný, ale nerozkládá se do podřazených pojmů stejným způsobem, jako rodové pojmy do druhových. Jedním z výdobytků nominalismu čtrnáctého století byl důraz na sémantiku, který umožnil reformulovat problém analogie jsoucna jako problém logicko-sémantický. Dále, kombinace ontologie eucharistie a slabé ontologie akcidentů vedla k reformulaci této otázky do speciálního problému sémantiky a ontologie akcidentů.

  • Název v anglickém jazyce

    Analogia Entis in the Nominalist Tradition. Marginal Notes on Fourteenth-Century Semantics

  • Popis výsledku anglicky

    The problem of the analogy of being is at an intersection of ontology and semantics. It can be motivated by the following aporia: the assumptions that “being” is meaningful and transcendental and that every super-ordinate concept decomposes into specific concepts by means of specific differences are inconsistent. The solution is to reconsider the semantics of “being” or the theory of the generality of concepts. Since the thirteenth century, the former was associated with the view that the concept of being is transcendental but (systematically) ambiguous, while the latter with the view that the concept of being is transcendental and unambiguous but does not decompose into sub-ordinate concepts in the same way as generic concepts decompose into specific ones. One of the achievements of fourteenth-century nominalism was an emphasis on semantics, which made it possible to re-formulate the analogy of being in rigorous logico-semantic terms. Second, the combination of Eucharistic ontology and a weak ontology of accidental beings led to a re-statement of the problem in a bottom-up fashion and to its re-construction into a theorem of the semantics and ontology of accidents.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Aithér

  • ISSN

    1803-7860

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    17

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    48-73

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus