Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komenského představa gestikulace v jeho dramatických dílech. Realismus, nebo stylizace?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00484448" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00484448 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komenského představa gestikulace v jeho dramatických dílech. Realismus, nebo stylizace?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na rozdíl od jiných dochovaných divadelních her ze 16. a 17. století obsahuje 10 Komenského her - Diogenes Cynicus redivivus (hrán r. 1640), Abrahamus Patriarcha (hrán 1641) a osmidílný cyklus Schola ludus(hrán 1654) - detailní instrukce k divadelnímu provedení, které obsahují také informace o herectví. Kapitola srovnává Komenského pokyny s dílem jezuity Franciska Langa Dissertatio de actione scenica (1727) a s díly Johna Bulwera Chirologia a Chironomia (vyšlo 1644). Komenského poznámky naznačují, že dával přednost realistickému stylu, jaký se velmi lišil od stylizovaného herectví, které převládalo v západní Evropě v 17. a 18. století a které na počátku 18. století popsal Lang.

  • Název v anglickém jazyce

    Gesticulation in Dramatic Works by Comenius: Realism or Stylization?

  • Popis výsledku anglicky

    Unlike other extant theatre plays of the sixteenth and seventeenth centuries, Comenius’s ten plays – Diogenes Cynicus redivivus (performed in 1640), Abrahamus Patriarcha (performed in 1641), and the eight-part cycle Schola ludus (performed in 1654) – contain detailed stage directions including inter alia notes providing information on the acting. This chapter compares Comenius’s notes with the Dissertatio de actione scenica (published 1727) by the Jesuit Franciscus Lang and with the Chirologia: or The Naturall Language of the Hand and Chironomia: or The Art of Manuall Rhetorique (both published 1644) by John Bulwer. Comenius’s notes suggest that he preferred a realistic style of acting, which considerably differed from the stylized acting that supposedly prevailed in seventeenth- and eighteenth-century Western Europe and was described by Lang at the beginning of the eighteenth century.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Ex definitione. Pansofické pojmy J. A. Komenského a jejich dobové kontexty. Studie Martinu Steinerovi

  • ISBN

    978-80-7007-504-3

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    127-145

  • Počet stran knihy

    360

  • Název nakladatele

    Filosofia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly