Hegelova metafyzika božího vtělení a její kritika
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F17%3A00490007" target="_blank" >RIV/67985955:_____/17:00490007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://reflexe.flu.cas.cz/archiv/reflexe-53/hegelova-metafyzika-boziho-vteleni-a-jeji-kritika/" target="_blank" >https://reflexe.flu.cas.cz/archiv/reflexe-53/hegelova-metafyzika-boziho-vteleni-a-jeji-kritika/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337637.2018.7" target="_blank" >10.14712/25337637.2018.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hegelova metafyzika božího vtělení a její kritika
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá Hegelovou metafyzikou božího vtělení. Přestože tato metafyzika má soteriologické východisko, neboť za účel vtělení je považováno spasení, současně soteriologický rámec rozšiřuje, jelikož Hegel se domnívá, že bez vtělení není možné spasení. Prostředkujícím článkem, nacházejícím se mezi vtělením a spasením, je pro Hegela vědění či poznání. Proto se zprvu pokouší stanovit nutná a postačující podmínky, za nichž je jednota božské a lidské přirozenosti pro nás epistemicky přístupná. A následně se zaměřuje na metafyzické důsledky božího vtělení, přičemž věnuje pozornost zejména myšlence jeho jedinečnosti. Článek následně analyzuje námitky, které vůči Hegelově stanovisku vznesl David F. Strauss ve spise Das Leben Jesu, kde stěžejní námitkou je argument proti jedinečnosti božího vtělení. Straussovy výtky jsou v závěru článku zasazeny nejenom do kontextu Hegelovy metafyziky božího vtělení, ale i do souvislosti jeho filosofie dějin. Tím se stává zřejmé, že Strauss připravil půdu pro pozdější “projektivní” kritiku náboženství a křesťanství.
Název v anglickém jazyce
Hegel’s Metaphysics of God Incarnate and its Critique
Popis výsledku anglicky
The paper deals with Hegel’s metaphysics of God incarnate. Although it has a firm soteriological grounding, as the aim of incarnation is believed to be salvation, Hegel also slightly modifies this framework, assuming more strictly that there is no salvation without incarnation. At the same time he considers knowledge to be a key element which mediates between incarnation and salvation. Accordingly, Hegel’s main interest lies in detecting epistemic conditions – both necessary and sufficient – that make the unity of God and human epistemically accessible for us, and follows up with some metaphysical conclusions concerning the nature of incarnation itself. The paper analyses and discusses these conclusions, especially focusing on unique character of incarnation. The attention is further paid to objections raised by David F. Strauss’s Das Leben Jesu, arguing against uniqueness of God incarnate. Finally, these objections are re-examined within a context of both Hegel’s incarnational metaphysics and his philosophy of history.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Reflexe : Filosofický časopis
ISSN
0862-6901
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
53
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
113-138
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—