Filosofické aspekty Estetiky performativity Eriky Fischer-Lichte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F20%3A00536522" target="_blank" >RIV/67985955:_____/20:00536522 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/TY2020-2-2" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/TY2020-2-2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-2-2" target="_blank" >10.5817/TY2020-2-2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filosofické aspekty Estetiky performativity Eriky Fischer-Lichte
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto článku formuluji filosoficky orientovaný příspěvek k diskuzi nad stěžejním dílem německé teatroložky Eriky Fischer-Lichte Estetika performativity. Zaměřuji se na způsob, jakým se Fischer-Lichte odvolává na filosofické koncepce (zejména fenomenologii, poststrukturalismus a filosofii hry) při své interpretaci performančního umění a jeho estetiky. Ačkoli Fischer-Lichte tvrdí, že postupuje v tradici post-strukturalismu a odvolává se na Judith Butler, aby se jí podařilo dekonstruovat novověký dualismus, svými východisky a argumentačním postupem to popírá. Její blízkost k Judith Butler se tak stává pouze proklamativní. Klíčový úhybný manévr provede Fischer-Lichte ve chvíli, kdy se rozhodne operovat s performativitou na poli estetiky, kterou odlišuje od každodenní performance člověka ve světě. Obdobný úkrok lze u Fischer-Lichte vystopovat i v rámci interpretace tělesnosti (Leib – Körper) a ve výkladu fenoménu hry. Své pojetí performančního umění nakonec opírá o avantgardní principy a její reflexe paradoxně potvrdí novověký dualismus v jeho převrácené podobě.
Název v anglickém jazyce
Philosophical motives in “The Transformative Power of Performance” by Erika Fischer-Lichte
Popis výsledku anglicky
In this article I am offering a philosophical perspective within the discussion of a seminal work by German theatre scholar Erika Fischer-Lichte, The Transformative Power of Performance. I am looking at how Fischer-Lichte applies philosophical concepts (such as phenomenology, post-structuralism and game philosophy), whilst interpreting performance art and its aesthetics. Although Fischer-Lichte claims that she relies on poststructural tradition, mainly on Judith Butler, in deconstructing modern dualism, her line of argumentation and key points contradict this. Thus, the parallels with Judith Butler are only declarative. The distance between the two scholars is especially notable when Fischer-Lichte uses the term “performativity” within the field of aesthetics, which she distinguishes from every-day human performance. In a similar manner, Fischer-Lichte interprets the term “corporeality” (Leib – Körper) and the phenomenon of play. Her understanding of the performing arts rests upon avantgarde principles, and her reflections, paradoxically, support modern dualism in its inverted form.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia : revue současného myšlení o divadelní kultuře
ISSN
1803-845X
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
13-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85101461479