Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Enactive Ethics and Hermeneutics: From Bodily Normativity to Critical Ethics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F22%3A00556133" target="_blank" >RIV/67985955:_____/22:00556133 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/s11245-021-09790-x" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s11245-021-09790-x</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11245-021-09790-x" target="_blank" >10.1007/s11245-021-09790-x</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Enactive Ethics and Hermeneutics: From Bodily Normativity to Critical Ethics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Recent enactive accounts of cognition have begun to disentangle social and normative aspects of the human mind. In this paper, we will contribute to this debate by developing an enactive account of moral development, i.e. the learning of ethical norms, and critical engagement with these norms through social affordances, participatory sense-making, and moral concern. The difficulty in articulating such an account is in reconciling the affective embodied aspects of moral experiences with the more orthodox aspects of ethics like critical reflection. In order to respond to this difficulty, we bring Ricoeur´s hermeneutics into dialogue with enactivism. Complementing the enactive tradition, we frame critical ethical learning as embodied interaction with diverse ethical dimensions allowing us to incorporate moral values in the form of critical narratives and the social imaginary. We agree with enactivist theories that participation and democratic dialogue are essential parts of critical reflection on ethical norms. Yet, we also contend that this kind of critical reflection benefits from hermeneutical interpretation, challenging larger participatory networks, such as social institutions, which nourish inequality and maintain unethical values.

  • Název v anglickém jazyce

    Enactive Ethics and Hermeneutics: From Bodily Normativity to Critical Ethics

  • Popis výsledku anglicky

    Recent enactive accounts of cognition have begun to disentangle social and normative aspects of the human mind. In this paper, we will contribute to this debate by developing an enactive account of moral development, i.e. the learning of ethical norms, and critical engagement with these norms through social affordances, participatory sense-making, and moral concern. The difficulty in articulating such an account is in reconciling the affective embodied aspects of moral experiences with the more orthodox aspects of ethics like critical reflection. In order to respond to this difficulty, we bring Ricoeur´s hermeneutics into dialogue with enactivism. Complementing the enactive tradition, we frame critical ethical learning as embodied interaction with diverse ethical dimensions allowing us to incorporate moral values in the form of critical narratives and the social imaginary. We agree with enactivist theories that participation and democratic dialogue are essential parts of critical reflection on ethical norms. Yet, we also contend that this kind of critical reflection benefits from hermeneutical interpretation, challenging larger participatory networks, such as social institutions, which nourish inequality and maintain unethical values.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Topoi: an international review of philosophy

  • ISSN

    0167-7411

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    299-312

  • Kód UT WoS článku

    000740378200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85122651042