Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Story of Dialectics and the Trickster of History

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F22%3A00560633" target="_blank" >RIV/67985955:_____/22:00560633 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.19195/prt.2022.1.6" target="_blank" >https://doi.org/10.19195/prt.2022.1.6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.19195/prt.2022.1.6" target="_blank" >10.19195/prt.2022.1.6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Story of Dialectics and the Trickster of History

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Drawing on Hegel’s interpretation of narrative and Lyotard’s rejection of “grand” dialectical narratives, this paper addresses the relationship between emancipatory dialectics and narrative form. It begins by establishing the intimate connection between dialectical thought and narration. On this basis, the paper argues that varying conceptions of dialectics can be associated with varying structures of narrating history. Finally, the paper makes the case for identifying a specific narrative form adequate to the radical re-readings of Hegel that have replaced the perspective of the master (the subject privileged by a given system of historicity) with the perspective of the slave (who, while excluded from historicity, struggles against this exclusion). This narrative form corresponds to none of the classical Greek genres, it is best described as a trickster tale.

  • Název v anglickém jazyce

    The Story of Dialectics and the Trickster of History

  • Popis výsledku anglicky

    Drawing on Hegel’s interpretation of narrative and Lyotard’s rejection of “grand” dialectical narratives, this paper addresses the relationship between emancipatory dialectics and narrative form. It begins by establishing the intimate connection between dialectical thought and narration. On this basis, the paper argues that varying conceptions of dialectics can be associated with varying structures of narrating history. Finally, the paper makes the case for identifying a specific narrative form adequate to the radical re-readings of Hegel that have replaced the perspective of the master (the subject privileged by a given system of historicity) with the perspective of the slave (who, while excluded from historicity, struggles against this exclusion). This narrative form corresponds to none of the classical Greek genres, it is best described as a trickster tale.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Praktyka teoretyczna

  • ISSN

    2081-8130

  • e-ISSN

    2081-8130

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    131-153

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85136193513