Auguste Comte’s concept of systematic obsolescence, by which all truly unarguable views must spontaneously fade away
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F22%3A00564437" target="_blank" >RIV/67985955:_____/22:00564437 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.4000/philosophiascientiae.3396" target="_blank" >https://doi.org/10.4000/philosophiascientiae.3396</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4000/philosophiascientiae.3396" target="_blank" >10.4000/philosophiascientiae.3396</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Auguste Comte’s concept of systematic obsolescence, by which all truly unarguable views must spontaneously fade away
Popis výsledku v původním jazyce
The usual account of Auguste Comte, thinker of the “positive” science, overshadows his attention to the “spectacle of destruction” (and of obsolescence), to which the metaphysical state of human knowledge and humanity offers the stage. I first illustrate the understanding of this Comtian metaphysical state as both a progressive and self-destructive transformation of “theology”, using an example drawn from the history of astronomy (Longomontanus). The broader relevance of this conception is then assessed in the field of social philosophy, so that the realm of natural sciences is finally re-examined with the analysis of Comte’s criticisms of the theory of chemical affinity (Berthollet).
Název v anglickém jazyce
Auguste Comte’s concept of systematic obsolescence, by which all truly unarguable views must spontaneously fade away
Popis výsledku anglicky
The usual account of Auguste Comte, thinker of the “positive” science, overshadows his attention to the “spectacle of destruction” (and of obsolescence), to which the metaphysical state of human knowledge and humanity offers the stage. I first illustrate the understanding of this Comtian metaphysical state as both a progressive and self-destructive transformation of “theology”, using an example drawn from the history of astronomy (Longomontanus). The broader relevance of this conception is then assessed in the field of social philosophy, so that the realm of natural sciences is finally re-examined with the analysis of Comte’s criticisms of the theory of chemical affinity (Berthollet).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Philosophia Scientiae
ISSN
1281-2463
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
FR - Francouzská republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
111-131
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—