Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mythological heroes on Czech stages and politics. The case of Phaethon and Antigone

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F23%3A00571928" target="_blank" >RIV/67985955:_____/23:00571928 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1093/crj/clad005" target="_blank" >https://doi.org/10.1093/crj/clad005</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/crj/clad005" target="_blank" >10.1093/crj/clad005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Mythological heroes on Czech stages and politics. The case of Phaethon and Antigone

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Czech culture and society have abundant experience of repressive regimes and political oppression, as well as censorship and bans on speaking publicly and critically about the political situation. This article focuses on two dramatizations of ancient Greek myth and demonstrates their connection with politics: Phaethon by Otakar Theer (1917) is an expression of rebellion against the bondage of the Czech nation in the Austro-Hungarian Monarchy, while The Whore from the City of Thebes by Milan Uhde (1967), a paraphrase of Sophocles’ Antigone, is a cynical analysis of the state of civil society in totalitarian communist Czechoslovakia. These plays tried to appeal to the audiences of the time allegorically, using ‘Aesopian language’ and parables. Both reinterpretations of Greek myth are analysed in their historical and cultural context and compared with contemporary adaptations of classical Greek tragedies.

  • Název v anglickém jazyce

    Mythological heroes on Czech stages and politics. The case of Phaethon and Antigone

  • Popis výsledku anglicky

    Czech culture and society have abundant experience of repressive regimes and political oppression, as well as censorship and bans on speaking publicly and critically about the political situation. This article focuses on two dramatizations of ancient Greek myth and demonstrates their connection with politics: Phaethon by Otakar Theer (1917) is an expression of rebellion against the bondage of the Czech nation in the Austro-Hungarian Monarchy, while The Whore from the City of Thebes by Milan Uhde (1967), a paraphrase of Sophocles’ Antigone, is a cynical analysis of the state of civil society in totalitarian communist Czechoslovakia. These plays tried to appeal to the audiences of the time allegorically, using ‘Aesopian language’ and parables. Both reinterpretations of Greek myth are analysed in their historical and cultural context and compared with contemporary adaptations of classical Greek tragedies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Classical Receptions Journal

  • ISSN

    1759-5134

  • e-ISSN

    1759-5142

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    172-189

  • Kód UT WoS článku

    000951818300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85159829474