The Noblest Complexion. Semimaterialist Tendencies in a Late Medieval Bohemian Reading of John Wyclif
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F23%3A00578146" target="_blank" >RIV/67985955:_____/23:00578146 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1163/15685349-06103003" target="_blank" >https://doi.org/10.1163/15685349-06103003</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1163/15685349-06103003" target="_blank" >10.1163/15685349-06103003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Noblest Complexion. Semimaterialist Tendencies in a Late Medieval Bohemian Reading of John Wyclif
Popis výsledku v původním jazyce
This article examines an uncommon materialist argument preserved in late medieval Prague quodlibets by Matthias of Knín (1409) and Prokop of Kladruby (1417). The argument connects the Galenic claim that the human body has the noblest and best-balanced complexion possible with the Alexandrist claim that the human rational soul emerges from such well-balanced matter without any supernatural intervention. Of the various medieval renderings of these claims, John Wyclif’s De compositione hominis is singled out as the most probable source of the argument. Far from attributing plain materialism to Wyclif, the article highlights a semimaterialist position, mentioned in two fifteenth-century De anima commentaries of Prague origin, grafting the immortal spirit postulate onto an Alexandrist-like doctrine of the intellect as educed from the harmoniously complexioned body. Finally, it is argued that this semimaterialist position may not only encapsulate how Bohemian masters read Wyclif, but also be close to Wyclif’s actual anthropological stance.
Název v anglickém jazyce
The Noblest Complexion. Semimaterialist Tendencies in a Late Medieval Bohemian Reading of John Wyclif
Popis výsledku anglicky
This article examines an uncommon materialist argument preserved in late medieval Prague quodlibets by Matthias of Knín (1409) and Prokop of Kladruby (1417). The argument connects the Galenic claim that the human body has the noblest and best-balanced complexion possible with the Alexandrist claim that the human rational soul emerges from such well-balanced matter without any supernatural intervention. Of the various medieval renderings of these claims, John Wyclif’s De compositione hominis is singled out as the most probable source of the argument. Far from attributing plain materialism to Wyclif, the article highlights a semimaterialist position, mentioned in two fifteenth-century De anima commentaries of Prague origin, grafting the immortal spirit postulate onto an Alexandrist-like doctrine of the intellect as educed from the harmoniously complexioned body. Finally, it is argued that this semimaterialist position may not only encapsulate how Bohemian masters read Wyclif, but also be close to Wyclif’s actual anthropological stance.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-16793S" target="_blank" >GA19-16793S: Filosofie na pražské univerzitě okolo roku 1409: Kvodlibet Matěje Knína jako křižovatka evropského středověkého vědění</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vivarium
ISSN
0042-7543
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
42
Strana od-do
318-359
Kód UT WoS článku
001100715600003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85176758731