Spor o starobylou moudrost. Úvahy o původu křesťanství u raně křesťanských apologetů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F23%3A00583007" target="_blank" >RIV/67985955:_____/23:00583007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Spor o starobylou moudrost. Úvahy o původu křesťanství u raně křesťanských apologetů
Popis výsledku v původním jazyce
Starobylost a zachovávání zvyklostí předků (mos maiorum) byly ve starověkém světě, zejména tom „klasickém“, ceněnými hodnotami. To je také důvod, proč se křesťanští apologeti 2. a 3. století snaží prezentovat křesťanství jako starobylou moudrost, která obsahuje to nejlepší z židovského náboženství i řecké filosofie. Podívejme se na úvahy o starobylosti vlastní kultury v raném judaismu a v raném křesťanství – u postav, jako je Aristobúlos z Alexandrie, Josephus Flavius, Filón Alexandrijský, Justin Mučedník, Tatiános, Kléméns Alexandrijský či Eusebios z Kaisareie – optikou kulturní paměti a úvah o utváření identity. Které představy raně křesťanští apologeti přebírají od svých předchůdců a adaptují pro vlastní potřeby? Které aspekty křesťanské víry naopak v dialogu s „pohanskou“ společností odmítají či potlačují? Jak se ve střetu náboženství a kultur utváří kulturní vědomí této epochy?
Název v anglickém jazyce
A dispute over ancient wisdom. Reflections on the origins of Christianity by early Christian apologists
Popis výsledku anglicky
Antiquity and the preservation of ancestral customs (mos maiorum) were cherished values in the ancient world, especially in the “classical” world. This is also why 2nd and 3rd century Christian apologists try to present Christianity as an ancient wisdom that contains the best of both Jewish religion and Greek philosophy. Let’s look at reflections on the antiquity of one’s culture in early Judaism and early Christianity - in figures such as Aristobulus of Alexandria, Josephus Flavius, Philo of Alexandria, Justin Martyr, Tatian, Clement of Alexandria, and Eusebius of Cæsarea - through the lens of cultural memory and reflections on identity formation. Which ideas do early Christian apologists take from their predecessors and adapt for their own needs? Which aspects of the Christian faith do they reject or suppress in their dialogue with “pagan” society? How does the clash of religions and cultures shape the cultural consciousness of this epoch?
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-02741S" target="_blank" >GA19-02741S: Přenos a transformace idejí: Helénismus, raný judaismus a rané křesťanství</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kolektivní paměť v bibli a křesťanství. Od teoretických otázek k praktickým aplikacím
ISBN
978-80-246-5099-9
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
224-240
Počet stran knihy
339
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—