Tertullian’s Paradise
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F24%3A00601684" target="_blank" >RIV/67985955:_____/24:00601684 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Tertullian’s Paradise
Popis výsledku v původním jazyce
This study explores Tertullian’s Jenseits-Topographie, especially his concept of paradise: temporarily, until the completion of times, the martyrs dwell in paradise and the other deceased faithful in the sinus Abrahae (Luke 16:19–31). While the latter is a nobler section of the subterranean underworld (separate from the section of hell), paradise is shown to be a “celestial” location under God’s heavenly altar (Rev 6:9), probably a part of heaven, possibly also heaven as such. This topographic reconstruction challenges the interpretations by David Wilhite and William Tabbernee, who consider Tertullian’s paradise a (third) section in the underworld, with Tabbernee, however, adding that, after 208 CE, Tertullian relocates the martyrs’ paradise under God’s heavenly altar. The author, on the other hand, argues that not even this shift in Tertullian’s concept of paradise, connected by Tabbernee with Tertullian’s inclination toward Montanism, can be detected, as the early writings of Tertullian point to its “heavenly” location too.
Název v anglickém jazyce
Tertullian’s Paradise
Popis výsledku anglicky
This study explores Tertullian’s Jenseits-Topographie, especially his concept of paradise: temporarily, until the completion of times, the martyrs dwell in paradise and the other deceased faithful in the sinus Abrahae (Luke 16:19–31). While the latter is a nobler section of the subterranean underworld (separate from the section of hell), paradise is shown to be a “celestial” location under God’s heavenly altar (Rev 6:9), probably a part of heaven, possibly also heaven as such. This topographic reconstruction challenges the interpretations by David Wilhite and William Tabbernee, who consider Tertullian’s paradise a (third) section in the underworld, with Tabbernee, however, adding that, after 208 CE, Tertullian relocates the martyrs’ paradise under God’s heavenly altar. The author, on the other hand, argues that not even this shift in Tertullian’s concept of paradise, connected by Tabbernee with Tertullian’s inclination toward Montanism, can be detected, as the early writings of Tertullian point to its “heavenly” location too.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
“Montanism” in the Roman World. The New Prophecy Movement from Historical, Sociological, and Ecclesiological Perspectives. Festschrift for William Tabbernee on the Occasion of His 80th Birthday
ISBN
978-3-525-50104-7
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
109-120
Počet stran knihy
290
Název nakladatele
Vandenhoeck & Ruprecht
Místo vydání
Göttingen
Kód UT WoS kapitoly
—