Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozprava o statečnosti jakožto zkoumání sebe sama. Jednota elenktického a protreptického aspektu v dialogu Lachés

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F24%3A00601776" target="_blank" >RIV/67985955:_____/24:00601776 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozprava o statečnosti jakožto zkoumání sebe sama. Jednota elenktického a protreptického aspektu v dialogu Lachés

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor ukazuje, že Lachés je mezi ostatními aporetickými dialogy pozoruhodný tím, že v jeho úvodní části je výslovně charakterizován protreptický smysl Sókratova tázání. Podle této charakteristiky, kterou Platón vkládá do úst Nikiovi, jsou partneři v rozmluvě o něčem jiném Sókratem nakonec přivedeni k tomu, aby zkoumali sami sebe a vydávali počet o sobě samých. Jak autor dokládá srovnáním obou textů, tato formulace přesně odpovídá charakteristice protreptického aspektu Sókratova působení, která je podána v Obraně Sókrata (Apol. 29d4–30b4). Péče o duši, jež je zprvu ohlášena jako vlastní téma zkoumání v dialogu Lachés, tedy není pouhým předmětem rozpravy, ale děním, do nějž mají být vztaženi sami účastníci rozhovoru. Nezbytným prostředkem k tomu je ovšem právě elenktika, která je s to iniciovat kýžený obrat od nefilosofického k filosofickému postoji, v němž je tázání po podstatě ctnosti neoddělitelně spojeno s úsilím o její dosažení. V tomto smyslu dialog Lachés názorně demonstruje nedílnou jednotu elenktického a protreptického aspektu, jak je rovněž naznačena v Obraně Sókrata. Aporetické vyústění dialogu Lachés(stejně jako ostatních aporetických dialogů) tak podle autora není důsledkem pouhé neznalosti nějakého vědění, jímž by Sókratés sám disponoval, ale zdráhal se je svým partnerům sdělit, nýbrž je nedílnou součástí zkoumání sebe samých a nezbytným krokem na cestě k filosofování a péči o duši, na niž mají být uvedeni účastníci rozpravy o statečnosti, a potažmo čtenáři Platónova dialogu.

  • Název v anglickém jazyce

    Debate on courage as self-examination. The unity of the elenctic and protreptic aspects in the Laches dialogue

  • Popis výsledku anglicky

    The author shows that the Laches is remarkable among other aporetic dialogues in that its opening section explicitly characterizes the protreptic sense of Socrates’ questioning. According to this characterization, which Plato puts into the mouth of Nikias, the partners in a conversation about something else are ultimately led by Socrates to examine themselves and to give an account of themselves. As the author demonstrates by comparing the two texts, this formulation corresponds exactly to the characterization of the protreptic aspect of Socrates’ action given in the Apology (Apol. 29d4–30b4). The care for the soul, which is initially announced as a proper topic of inquiry in the Laches dialogue , is thus not merely a subject of discussion but an agency into which the interlocutors themselves are to be related. The necessary means to this end, however, is precisely the elenctic, which is capable of initiating the desired turn from a non-philosophical to a philosophical stance in which the inquiry into the nature of virtue is inextricably linked to the pursuit of it. In this sense, the dialogue Laches demonstrates vividly the inseparable unity of the elenctic and protreptic aspects, as indicated also in the Apology. Thus, according to the author, the aporetic outcome of the Laches (as well as of the other aporetic dialogues) is not the result of mere ignorance of some knowledge that Socrates himself possessed but was reluctant to communicate to his interlocutors, but is an integral part of the self-examination and a necessary step on the path to philosophizing and care for the soul that the participants in the debate on courage, and consequently the readers of Plato’s dialogue, are to be involved in.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Platónův dialog Lachés

  • ISBN

    978-80-7298-603-3

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    102-118

  • Počet stran knihy

    219

  • Název nakladatele

    OIKOYMENH

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly