Úvodem k Hostinského kompendiu Herbartovy estetiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F24%3A00601969" target="_blank" >RIV/67985955:_____/24:00601969 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úvodem k Hostinského kompendiu Herbartovy estetiky
Popis výsledku v původním jazyce
Účelem tohoto příspěvku je přestavit obsáhlou, původně německy psanou studii Otakara Hostinského Herbartova estetika (Herbarts Ästhetik,1891). Herbart sám žádné systematické dílo o estetice nenapsal. Hostinský proto shromáždil a systematicky utřídil všechny Herbartovy výroky o estetice a umění. Důvodem bylo, že uvnitř herbartovské školy Hostinský už delší dobu spatřoval vážný rozpor. Stejně tak pochyboval o potenciální způsobilosti této herbartovské školy splňovat formální požadavky, které na ni v současnosti kladly moderní progresivní umělecké trendy. Dosah tohoto významného počinu dal Hostinskému za pravdu a vedl k převratným důsledkům. Odhalením původní historické podoby herbartovské koncepce v podstatě došlo k ukončení éry zimmermannovské interpretace Herbarta a ona autenticita „konkrétního formalismu“, která byla Hostinského systematickou selekcí z řady Herbartových filosofických úvah exaktně vytěžena i potvrzena, se mohla stát kýženým východiskem moderního estetického pohledu na Wagnerovu operní reformu, potažmo obhajoby Smetanovy koncepce národní české opery, jakož i příklonu k umělecké pravdivosti, jímž podmiňoval a proti idealistickým uměleckým tendencím upřednostnil realismus v umění.
Název v anglickém jazyce
Introduction to Hostinsky’s Compendium of Herbart’s Aesthetics
Popis výsledku anglicky
The purpose of this paper is to present Otakar Hostinsky’s extensive study Herbart’s aesthetics (Herbarts Ästhetik,1891), originally written in German. Herbart himself did not write any systematic work on aesthetics. Hostinský therefore collected and systematically arranged all of Herbart’s statements on aesthetics and art. The reason for this was that Hostinsky had long seen a serious contradiction within the Herbartarian school. He also doubted the Herbartian school’s potential ability to meet the formal demands that modern progressive artistic trends were currently placing on it. The impact of this significant achievement proved Hostinsky right and led to revolutionary consequences. The revelation of the original historical form of the Herbartian conception essentially brought to an end the era of Zimmermann’s interpretation of Herbart. This authenticity of “concrete formalism”, which was both extracted and confirmed by Hostinsky’s systematic selection from a number of Herbart’s philosophical reflections, could become the desired starting point for a modern aesthetic view of Wagner’s reform of opera, and thus for the defence of Smetana’s conception of a national Czech opera, as well as for the inclination towards artistic truthfulness, which he conditioned and preferred to realism in art against idealistic artistic tendencies.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Herbartovi dědicové
ISBN
978-80-7007-782-5
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
17-34
Počet stran knihy
351
Název nakladatele
Filosofia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—