Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Literární prameny o dětech a pro děti. Příspěvek ke komparaci historiografických pramenů a literatury středověku v českých zemích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985963%3A_____%2F16%3A00466554" target="_blank" >RIV/67985963:_____/16:00466554 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Literární prameny o dětech a pro děti. Příspěvek ke komparaci historiografických pramenů a literatury středověku v českých zemích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje komparaci literárních a historiografických pramenů středověku v českých zemích ve vztahu k životu dětí a pojetí dětství v písemných památkách. Vychází z toho, že dětství v zábavné literatuře nebylo dosud hodnoceno. Text sleduje pojetí dětství v několika rovinách; předurčení dětí, odraz božského dítěte a výchova a způsob života dětí. Rozlišuje přitom v jednotlivých žánrech i genderových členěních, a rovněž při posuzování dobré a špatné společnosti. Na příkladu nových překladů z domácí německé literatury a jejího srovnání s latinskými a staročeskými prameny z českých zemí, dokazuje, že literární památky tvoří součást pramenné historiografické matérie. Současně s tím sleduje i genezi literatury pro děti, a to porovnáním nejstarších dokladů o příštích pohádkách pro děti.

  • Název v anglickém jazyce

    Literary sources on children and for children. A paper on the comparison of the historiographic sources and the literature of the Middle Ages in the Czech landsn

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with a comparison of the literary and historiographic sources of the Middle Ages in the Czech lands in relation to the life of children and conception of childhood in the written monuments. It starts from the fact that childhood has not yet been assessed in entertaining literature. The text follows the conception of childhood on several levels; the predestination of children, the reflection of the divine child and the education and way of life of children. At the same time, it makes distinctions in the individual genres and gender breakdowns, and also in the assessment of a good and bad society. Using the example of new translations form the domestic German literature and its comparison with the Latin and Old-Czech sources from the Czech lands, it proves that the literary monuments comprise a component of the source historiographic matter. At the same time, it also follows the genesis of literature for children with that, namely a comparison of the earliest evidence on the future fairy tales for children.n

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-02196S" target="_blank" >GA15-02196S: Dítě ve středověku a raném novověku v českých zemích</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mediaevalia Historica Bohemica

  • ISSN

    0862-979X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    40

  • Strana od-do

    35-74

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus