Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Collusion through price ceilings? In search of a focal-point effect

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F11%3A00373121" target="_blank" >RIV/67985998:_____/11:00373121 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jebo.2011.02.008" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.jebo.2011.02.008</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jebo.2011.02.008" target="_blank" >10.1016/j.jebo.2011.02.008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Collusion through price ceilings? In search of a focal-point effect

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The theory of competitive markets predicts that the effect of a price ceiling on the level of prices is either negative (in case the ceiling is binding) or zero (in case the ceiling is at or above the competitive price). Industrial economists such as Scherer and Ross (1990), however, have argued that price ceilings can weaken competition as they may serve as collusive focal points for pricing decisions (Schelling, 1960). To see this, note that the Folk Theorem (see for example Tirole, 1988) predicts that infinitely many prices can occur as outcomes of collusive equilibria in infinitely repeated games if the discount factor is sufficiently high. This suggests a coordination problem when firms attempt to collude. Here, a price ceiling may function as a focal point on which firms coordinate. Thus, price ceilings could facilitate tacit collusion and lead to higher prices.

  • Název v anglickém jazyce

    Collusion through price ceilings? In search of a focal-point effect

  • Popis výsledku anglicky

    The theory of competitive markets predicts that the effect of a price ceiling on the level of prices is either negative (in case the ceiling is binding) or zero (in case the ceiling is at or above the competitive price). Industrial economists such as Scherer and Ross (1990), however, have argued that price ceilings can weaken competition as they may serve as collusive focal points for pricing decisions (Schelling, 1960). To see this, note that the Folk Theorem (see for example Tirole, 1988) predicts that infinitely many prices can occur as outcomes of collusive equilibria in infinitely repeated games if the discount factor is sufficiently high. This suggests a coordination problem when firms attempt to collude. Here, a price ceiling may function as a focal point on which firms coordinate. Thus, price ceilings could facilitate tacit collusion and lead to higher prices.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Economic Behavior & Organization

  • ISSN

    0167-2681

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    79

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    291-302

  • Kód UT WoS článku

    000294029400011

  • EID výsledku v databázi Scopus