Dopady zvýšení daňových slev na děti na rozpočty rodin a státu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F15%3A00455326" target="_blank" >RIV/67985998:_____/15:00455326 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11640/15:00455475 RIV/61384399:31150/15:00047568
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.18267/j.polek.1038" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.18267/j.polek.1038</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18267/j.polek.1038" target="_blank" >10.18267/j.polek.1038</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dopady zvýšení daňových slev na děti na rozpočty rodin a státu
Popis výsledku v původním jazyce
Analýza vyhodnocuje dopady navrhovaného zvýšení daňové slevy na druhé a další dítě na reprezentativním vzorku domácností s využitím mikrosimulačního modelu Taxben, který umožňuje kvantifi kovat nejen celkové rozpočtové dopady navrhované reformy, ale také zkoumat dopady reformy na různé typy domácností podle příjmu a dalších charakteristik. Odhadujeme, že zvýšení slevy na dani o 500 Kč měsíčně na druhé dítě a o 900 Kč měsíčně na třetí a další dítě by vedlo k poklesu příjmů státního rozpočtu o 4,7 mld. Kč ročně. Námi odhadované rozpočtové náklady jsou téměř dvakrát vyšší než náklady uváděné médii s odkazem na vládní zdroje (2,5 mld. Kč ročně).13 Hlavním důvodem rozdílu zřejmě je, že zatímco naše odhady počítají jen přímé rozpočtové náklady těchto změn v důsledku nižších vybraných daní, zmíněné vládní odhady počítají i s nepří- mými dopady těchto opatření na spotřebu domácností – předpokládají navýšení spotřeby, které se zpětně pozitivně odrazí v příjmech státního rozpočtu z DPH. To však považujeme za velmi spekulativní předpoklad.
Název v anglickém jazyce
Impact of increasing child tax credit on family and state budgets
Popis výsledku anglicky
This study evaluates monetary effects of an increase in Czech tax credit by CZK 500 per month for the second child and CZK 900 per month for the third and each additional child. The analysis uses a microsimulation model and survey data SILC 2011. The decline in government revenues from taxes due to these changes is estimated to be CZK 4.7 billion annually, with almost one third of the total budgetary costs (CZK 1.5 billion annually) going to families with children in the upper half of income distribution. The average household with more than one child would save approximately CZK 7,300 per year. While the poorest households with more children would gain on average only CZK 2,900 per year, wealthier households with more children would gain CZK 7,000 to 9,000 per year. There is a high share of low-educated and often single-earner households among the poorest households, who gain the least from this change. Increasing the child tax credit would also lead to an increase in the already very high tax differentials between men and women and differences in the taxation of childless people and married couples with children.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Politická ekonomie
ISSN
0032-3233
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
847-859
Kód UT WoS článku
000367280300003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84953218170