Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v České republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F16%3A00459702" target="_blank" >RIV/67985998:_____/16:00459702 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dopad daní a dávek na příjmovou nerovnost a relativní chudobu v České republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezinárodní srovnání dlouhodobě ukazují, že příjmová nerovnost a míra ohrožení relativní chudobou v České republice (ČR) jsou dlouhodobě jedny z nejnižších nejen v EU i mezi nejvyspělejšími zeměmi světa (OECD). Údaje z reprezentativních šetření o příjmech a výdajích domácností ukazují, že český daňově-dávkový systém příjmovou nerovnost a míru ohrožení relativní chudobou v ČR ovlivňuje poměrně málo. Určující jsou v dané souvislosti především relativně malé rozdíly v hrubých příjmech, v čemž hraje důležitou roli systém starobních důchodů. Pokud se kromě přímých daní a sociálních dávek zohlední také dopady nepřímých daní (daň z přidané hodnoty a spotřební daně), systém příjmovou nerovnost snižuje relativně málo a míru ohrožení relativní příjmovou chudobou dokonce mírně zvyšuje. Alespoň jednu sociální dávku pobírá 80 % relativně chudých a 33 % ostatních osob. Pouze 38 % celkových výdajů na státní sociální podporu směřuje k lidem ohroženým relativní příjmovou chudobou. Při snižování relativní příjmové nerovnosti a celkové mezery chudoby se jako potenciálně nejefektivnější jeví dávky v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení). Jako nejefektivnější nástroj snižování míry ohrožení relativní příjmovou chudobou se jeví přídavky na děti.

  • Název v anglickém jazyce

    Impact of taxes and social benefits on income inequality and relative poverty in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    International comparisons have long shown that income inequality and the proportion of people at risk of relative poverty in the Czech Republic are among the lowest both in the EU and across the world's most developed countries (OECD). Data from representative surveys on household incomes and expenditures show that the Czech tax and social benefits system has rather little effect on income equality and the risk of poverty. Relatively low variation in gross income, for which the old-age pension system plays a key role, plays a greater part in maintaining the low rates of both measures. If besides direct taxes and social benefits we also take into account the effects of indirect taxation (value added tax and consumer taxes), then we find that the current system reduces income inequality relatively little, and in fact slightly increases the relative poverty risk. 80 % of those in relative poverty and 33 % of other individuals are in receipt of at least one social benefit. Only 38 % of total expenditures on state social support are spent on people who are at risk of relative income poverty. The most potentially effective benefits for reducing relative income inequality and overall poverty rates are benefits in material need (contributions towards basic living costs and accommodation). The most effective instrument for reducing the proportion of the population at risk of relative income poverty is child benefit.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TD020188" target="_blank" >TD020188: Návrh metodik kvantitativní empirické identifikace sociálně slabších demografických skupin a analýzy existujících interakcí s daňově-dávkovými a dalšími nástroji sociální politiky státu</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů