Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Choice simplification: a theory of mental budgeting and naive diversification

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F20%3A00524559" target="_blank" >RIV/67985998:_____/20:00524559 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11640/20:00540199

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1093/qje/qjz043" target="_blank" >https://doi.org/10.1093/qje/qjz043</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1093/qje/qjz043" target="_blank" >10.1093/qje/qjz043</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Choice simplification: a theory of mental budgeting and naive diversification

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We develop a theory of how an agent makes basic multiproduct consumption decisions in the presence of taste, consumption opportunity, and price shocks that are costly to attend to. We establish that the agent often simplifies her choices by restricting attention to a few important considerations, which depend on the decision at hand and affect her consumption patterns in specific ways. If the agent’s problem is to choose the consumption levels of many goods with different degrees of substitutability, then she may create mental budgets for more substitutable products (e.g., entertainment). In some situations, it is optimal to specify budgets in terms of consumption quantities, but when most products have an abundance of substitutes, specifying budgets in terms of nominal spending tends to be optimal. If the goods are complements, in contrast, then the agent may—consistent with naive diversification—choose a fixed, unconsidered mix of products. And if the agent’s problem is to choose one of multiple products to fulfill a given consumption need (e.g., for gasoline or a bed), then it is often optimal for her to allocate a fixed sum for the need.

  • Název v anglickém jazyce

    Choice simplification: a theory of mental budgeting and naive diversification

  • Popis výsledku anglicky

    We develop a theory of how an agent makes basic multiproduct consumption decisions in the presence of taste, consumption opportunity, and price shocks that are costly to attend to. We establish that the agent often simplifies her choices by restricting attention to a few important considerations, which depend on the decision at hand and affect her consumption patterns in specific ways. If the agent’s problem is to choose the consumption levels of many goods with different degrees of substitutability, then she may create mental budgets for more substitutable products (e.g., entertainment). In some situations, it is optimal to specify budgets in terms of consumption quantities, but when most products have an abundance of substitutes, specifying budgets in terms of nominal spending tends to be optimal. If the goods are complements, in contrast, then the agent may—consistent with naive diversification—choose a fixed, unconsidered mix of products. And if the agent’s problem is to choose one of multiple products to fulfill a given consumption need (e.g., for gasoline or a bed), then it is often optimal for her to allocate a fixed sum for the need.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Quarterly Journal of Economics

  • ISSN

    0033-5533

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    135

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    55

  • Strana od-do

    1153-1207

  • Kód UT WoS článku

    000544015700010

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85085750571