Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Choosing a Major and a Partner: Field of Study and Union Formation Among College-Educated Women in Europe

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F22%3A00559078" target="_blank" >RIV/67985998:_____/22:00559078 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68378025:_____/22:00559078

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s10680-022-09621-8#citeas" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s10680-022-09621-8#citeas</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10680-022-09621-8" target="_blank" >10.1007/s10680-022-09621-8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Choosing a Major and a Partner: Field of Study and Union Formation Among College-Educated Women in Europe

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this paper, we explore the patterns of assortative mating among college-educated women who graduated from typically female, typically male, or mixed disciplines. Using a set of cross-sectional observations of a single cohort of female graduates (2010) from European Union Labour Force Survey data and applying multilevel multinomial logit models, we estimated the relative risk of living with a college-educated partner (homogamy), living with less educated partner (hypogamy), or being single. Focusing on the first five years after graduation, the analysis demonstrated that field of study is a significant predictor of mating behaviour. Women withndegrees in male-dominated fields are less likely to partner down with less educated men. The mating advantage of women from male-dominated fields is stronger in countries with a higher female employment rate. Furthermore, more liberal gender roles seem to increase the level of singlehood among women from male-dominated fields. Finally, women from female-dominated and mixed disciplines are more likely to partner down if the man graduated from a male-typical discipline. However, among women from male-dominated disciplines, such a trade-off was not observed.n

  • Název v anglickém jazyce

    Choosing a Major and a Partner: Field of Study and Union Formation Among College-Educated Women in Europe

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, we explore the patterns of assortative mating among college-educated women who graduated from typically female, typically male, or mixed disciplines. Using a set of cross-sectional observations of a single cohort of female graduates (2010) from European Union Labour Force Survey data and applying multilevel multinomial logit models, we estimated the relative risk of living with a college-educated partner (homogamy), living with less educated partner (hypogamy), or being single. Focusing on the first five years after graduation, the analysis demonstrated that field of study is a significant predictor of mating behaviour. Women withndegrees in male-dominated fields are less likely to partner down with less educated men. The mating advantage of women from male-dominated fields is stronger in countries with a higher female employment rate. Furthermore, more liberal gender roles seem to increase the level of singlehood among women from male-dominated fields. Finally, women from female-dominated and mixed disciplines are more likely to partner down if the man graduated from a male-typical discipline. However, among women from male-dominated disciplines, such a trade-off was not observed.n

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-15303S" target="_blank" >GA19-15303S: Proměna genderových nerovností v českém školství a na trhu práce: dynamika, příčiny a důsledky</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Population-Revue Europeenne de Demographie

  • ISSN

    0168-6577

  • e-ISSN

    1572-9885

  • Svazek periodika

    38

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    861-883

  • Kód UT WoS článku

    000808402200002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85131583989