Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Philosophical and scientific concept of paradigm in psychology

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F11%3A00366235" target="_blank" >RIV/68081740:_____/11:00366235 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14230/11:00052981

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Filozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá psychologií z hlediska filosofie vědy. Konkrétně zkoumá, zda psychologické školy vznikají postupně nebo revolučně, do jaké míry je mezi nimi možná komunikace a zda se dá očekávat vznik nějakého dominantního psychologického směru. K tomuto účelu používáme koncepty T. S. Kuhna a bohatou odbornou diskusi, která v této problematice dosud proběhla, za účasti K. Poppera, P. Feyerabenda a dalších. Přicházíme k závěru, že největší explanační potenciál vzhledem k vývoji a aktuálnímu stavu psychologie jako vědního oboru má Lakatosova (1970, 1978), resp. Laudanova (1977, 1981) filosofie vědy, integrující původní vyhraněná stanoviska.

  • Název v anglickém jazyce

    Philosophical and scientific concept of paradigm in psychology

  • Popis výsledku anglicky

    The paper discusses psychology as a subject of philosophy of science. In particular we examine whether psychological schools of thought evolved in a continual, cumulative, or revolutionary way, whether the communication among them is possible, and if wecan expect emergence of some dominant psychological movement. For this purpose we derive benefit from concepts of T. S. Kuhn and from rich scholarly discussion that took place up to now, stressing the contributions of K. Popper, P. Feyerabend and others.Applying both the historical and contemporary perspectives of the scientific subject we conclude that the biggest explanatory potential offers Lakatos? (1970, 1978) or Laudan?s (1977, 1981) philosophy of science models integrating the original extreme positions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    55

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    222-233

  • Kód UT WoS článku

    000292485300003

  • EID výsledku v databázi Scopus