Narativní psychologie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F14%3A00448895" target="_blank" >RIV/68081740:_____/14:00448895 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Narativní psychologie
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kapitola zpracovává celkem šest částí, které se všechny týkají relevance příběhunjako důležitého tématu v psychologii. V první části jsou uvedeny argumenty, pročnje příběh v psychologii nutno chápat jako důležitý (možná dokonce nejdůležitější)nzpůsob strukturace životních zkušeností lidí. Toto tvrzení je dále dokládáno příkladynz oblasti psychologického výzkumu, konkrétněji pak prostřednictvím narativně orinentovaného výzkumu, který byl použit mimo jiné při analýzách výpovědí o zkušennostech žen s onemocněním rakovinou prsu. Při analýzách příběhů se nelze vyhnoutnkonfrontaci s mistry tohoto oboru, tzn. s tvorbou literátů, básníků, prozaiků a dranmatiků, úvahami o jejich životech a o charakteristikách jejich osobností. Přístupnk psychologii literatury byl rozvíjen např. v monografii věnované tvorbě tří tvůrkyňn Virginie Woolfové, Sylvie Plathové a Sarah Kaneové. Tyto práce a analýzy nás donvedly až k úvahám o narativní inteligenci jako lidské kompetenci vytvářet sro
Název v anglickém jazyce
Narrative Psychology
Popis výsledku anglicky
This chapter consists of six parts that are all concerned with the relevance of thenstory as an important issue of psychology. The first part expresses our opinion thatnwithin psychology, the story should be perceived as important (or even the mostnimportant) way how to structure life experience of people. This idea is supportednfurther by the examples from psychological research specifically by means ofnnarrative oriented inquiry approach which was used, among other methods, innanalysis of narrations of women who experienced breast cancer. When analyzingnstories, one cannot avoid confrontation with the work of the masters in this fieldn(i.e. men or women of letters, poets, writers and playwrights), reflection of theirnlives and their personality characteristics. The approach to psychology of literaturenwas elaborated for instance in the monograph about the work of three writers ?nVirginia Woolf, Sylvia Plath and Sarah Kane. These studies and analyses led thenauthors of the
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Člověk v kontextech celoživotního vývoje
ISBN
978-80-86174-18-1
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
277-297
Počet stran knihy
347
Název nakladatele
Psychologický ústav AV ČR, v.v.i
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—