Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F15%3A00448042" target="_blank" >RIV/68081740:_____/15:00448042 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.spao.eu/files/spo-proceedings14.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/files/spo-proceedings14.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Popis výsledku v původním jazyce
Úspěšný vývoj bývá hodnocen z aktuálního nebo z vývojového hlediska. My jsme jej zkoumali z celoživotního hlediska. Data vychází z Brněnské longitudinální studie probíhající od roku 1961. Soubor obsahuje 83 participantů (48 žen; 47-50). Shlukovou analýzou jsme vytvořili 3 skupiny. Celoživotně adaptivně fungující lidé měli v adolescenci nadprůměrný školní prospěch, sebehodnocení i extraverzi a nízký neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší vzdělání, self-esteem, nejlepší zdraví a nejnižší neuroticismus.Celoživotně neadaptivně fungující měli průměrný prospěch, nízké sebehodnocení, nejnižší extraverzi a nejvyšší neuroticismus. V dospělosti měli nejnižší SES, self-efficacy a self-esteem, nejvyšší neuroticismus a nejhorší zdraví. V dospělosti adaptivně fungující měli nejhorší prospěch, podprůměrné self-esteem a extraverzi a nadprůměrný neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší self-efficacy, pracovní status a nadprůměrné self-esteem. Ostatní charakteristiky neprokázaly významný rozdíl.
Název v anglickém jazyce
Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development
Popis výsledku anglicky
Successful development is assessed from actual or developmental perspective. We focused on it in terms of lifelong process. Data comes from Brno Longitudinal Study running since 1961. Current sample includes 83 persons (48 women, 47-50). Using cluster analysis we created 3 groups. Lifelong adaptive functioning group had average school achievement, self-esteem, extraversion and low neuroticism in adolescence. In adulthood they had highest education, self-esteem, health and low neuroticism. Lifelong non-adaptive functioning had average school performance, low self-esteem, lowest extraversion and highest neuroticism. They had lowest SES, self-efficacy, health, self-esteem and high neuroticism in adulthood. Adaptive functioning in adulthood had worst academic performance, below-average self-esteem, extraversion and neuroticism above average. They had highest self-efficacy, work status and self-esteem above average in adulthood. Other characteristics did not show significant difference.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F10%2F2410" target="_blank" >GAP407/10/2410: Longitudinální studium optimálního vývoje: potenciál pražské a brněnské studie celoživotního vývoje člověka</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť
ISBN
978-80-89524-18-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
344-353
Název nakladatele
Spoločenskovedný ústav SAV
Místo vydání
Košice
Místo konání akce
Stará Lesná
Datum konání akce
18. 9. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—