Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Comprehension of verb number morphemes in Czech children: Singular and plural show different relations to age and vocabulary

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F17%3A00471043" target="_blank" >RIV/68081740:_____/17:00471043 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723716673954" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0142723716673954</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723716673954" target="_blank" >10.1177/0142723716673954</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Comprehension of verb number morphemes in Czech children: Singular and plural show different relations to age and vocabulary

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Two experiments examined Czech children’s comprehension of grammatical number marking in verbs. Children were presented with picture pairs involving one or multiple participants in the same action, and were asked to point to the picture described by a recorded sentence. Experiment 1 (N = 72, age 3,0–4,7) tested four types of sentences, some of which marked the number of participants on the verb only. There was a marked increase in comprehension scores with age and receptive vocabulary scores in singular, but not in plural sentences. This pattern was present regardless of how number was marked. Experiment 2 (N = 45, age 3,4–4,9) replicated the key findings of Experiment 1. The results suggest that comprehension of morphological number markers remains difficult even when children routinely produce such markers. However, when compared with results from other languages and experimental paradigms, it appears that the effect is due mainly to children’s comprehension of the task and not limitations in their grammatical knowledge.

  • Název v anglickém jazyce

    Comprehension of verb number morphemes in Czech children: Singular and plural show different relations to age and vocabulary

  • Popis výsledku anglicky

    Two experiments examined Czech children’s comprehension of grammatical number marking in verbs. Children were presented with picture pairs involving one or multiple participants in the same action, and were asked to point to the picture described by a recorded sentence. Experiment 1 (N = 72, age 3,0–4,7) tested four types of sentences, some of which marked the number of participants on the verb only. There was a marked increase in comprehension scores with age and receptive vocabulary scores in singular, but not in plural sentences. This pattern was present regardless of how number was marked. Experiment 2 (N = 45, age 3,4–4,9) replicated the key findings of Experiment 1. The results suggest that comprehension of morphological number markers remains difficult even when children routinely produce such markers. However, when compared with results from other languages and experimental paradigms, it appears that the effect is due mainly to children’s comprehension of the task and not limitations in their grammatical knowledge.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-26779S" target="_blank" >GA13-26779S: Osvojování české gramatiky: pravidla, kontext a teorie mysli</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    First Language

  • ISSN

    0142-7237

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    37

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    42-57

  • Kód UT WoS článku

    000394898100004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85011321306