Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Can we increase valuation of work by presenting the work specific information?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F17%3A00480472" target="_blank" >RIV/68081740:_____/17:00480472 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.spao.eu/files/spo-proceedings16.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/files/spo-proceedings16.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Can we increase valuation of work by presenting the work specific information?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The IKEA effect (Norton, Mochon, & Ariely, 2012) suggests that as creators we highly overvalue our own work, but as evaluators we think that products made by creators are not that good as creators think. The amount of our invested work significantly increases our value of the particular object. We looked on the IKEA effect from the evaluator’s point of view and we measured whether we can increase the valuation (willingness to pay) of the creation by presenting a specific type of information about work and thus observing the changes in perception. Subjects (180) were randomly assigned to one of our six experimental conditions: group of product creators, and five groups of evaluators whom we presented three types of information about the product (presented separately or as a combination): (1) production information, (2) visual information, (3) hands-on-experience information. We were not able to confirm the IKEA effect, neither significant influence of the presented types of information.

  • Název v anglickém jazyce

    Can we increase valuation of work by presenting the work specific information?

  • Popis výsledku anglicky

    The IKEA effect (Norton, Mochon, & Ariely, 2012) suggests that as creators we highly overvalue our own work, but as evaluators we think that products made by creators are not that good as creators think. The amount of our invested work significantly increases our value of the particular object. We looked on the IKEA effect from the evaluator’s point of view and we measured whether we can increase the valuation (willingness to pay) of the creation by presenting a specific type of information about work and thus observing the changes in perception. Subjects (180) were randomly assigned to one of our six experimental conditions: group of product creators, and five groups of evaluators whom we presented three types of information about the product (presented separately or as a combination): (1) production information, (2) visual information, (3) hands-on-experience information. We were not able to confirm the IKEA effect, neither significant influence of the presented types of information.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sociálne procesy a osobnosť 2016. Zborník príspevkov

  • ISBN

    978-80-88910-55-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    60-67

  • Název nakladatele

    Ústav experimentálnej psychológie, Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, Bratislava

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Nový Smokovec

  • Datum konání akce

    12. 9. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku