Can we increase valuation of work by presenting the work specific information?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F17%3A00480472" target="_blank" >RIV/68081740:_____/17:00480472 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.spao.eu/files/spo-proceedings16.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/files/spo-proceedings16.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Can we increase valuation of work by presenting the work specific information?
Popis výsledku v původním jazyce
The IKEA effect (Norton, Mochon, & Ariely, 2012) suggests that as creators we highly overvalue our own work, but as evaluators we think that products made by creators are not that good as creators think. The amount of our invested work significantly increases our value of the particular object. We looked on the IKEA effect from the evaluator’s point of view and we measured whether we can increase the valuation (willingness to pay) of the creation by presenting a specific type of information about work and thus observing the changes in perception. Subjects (180) were randomly assigned to one of our six experimental conditions: group of product creators, and five groups of evaluators whom we presented three types of information about the product (presented separately or as a combination): (1) production information, (2) visual information, (3) hands-on-experience information. We were not able to confirm the IKEA effect, neither significant influence of the presented types of information.
Název v anglickém jazyce
Can we increase valuation of work by presenting the work specific information?
Popis výsledku anglicky
The IKEA effect (Norton, Mochon, & Ariely, 2012) suggests that as creators we highly overvalue our own work, but as evaluators we think that products made by creators are not that good as creators think. The amount of our invested work significantly increases our value of the particular object. We looked on the IKEA effect from the evaluator’s point of view and we measured whether we can increase the valuation (willingness to pay) of the creation by presenting a specific type of information about work and thus observing the changes in perception. Subjects (180) were randomly assigned to one of our six experimental conditions: group of product creators, and five groups of evaluators whom we presented three types of information about the product (presented separately or as a combination): (1) production information, (2) visual information, (3) hands-on-experience information. We were not able to confirm the IKEA effect, neither significant influence of the presented types of information.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sociálne procesy a osobnosť 2016. Zborník príspevkov
ISBN
978-80-88910-55-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
60-67
Název nakladatele
Ústav experimentálnej psychológie, Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, Bratislava
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Nový Smokovec
Datum konání akce
12. 9. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—