Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jazyk nemluvňat — výzkum osvojování hlásek mateřského jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F19%3A00510099" target="_blank" >RIV/68081740:_____/19:00510099 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/19:10409935

  • Výsledek na webu

    <a href="https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2019/10/Katerina_Chladkova_112-117.pdf" target="_blank" >https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2019/10/Katerina_Chladkova_112-117.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jazyk nemluvňat — výzkum osvojování hlásek mateřského jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jazyk nemluvňat je ojedinělou mezioborovou skupinou zkoumající osvojování zvukové stránky jazyka. Popis skupiny a seznam členů lze najít na webu https://hrc.ff.cuni.cz/centrum-pro-studium-cloveka-a-spolecnosti/badatelske-tymy/jazyk-nemluvnat/. Díky spolupráci mezi lingvisty, psychology, neurovědci a lékaři budeme schopni popsat osvojování jazyka v nejranějších stadiích vývoje a poodhalit tak fungování kognitivních mechanismů, které dosud nebyly popsány. Příležitost zkoumat akvizici jazyka u češtinou obklopených novorozenců a dětí nám umožňuje klást specifické otázky o jazykovém osvojování, na které psycholingvistika prozatím nezná odpověď. Výsledky výzkumu zaměřeného na rané osvojování jazyka u zdravých dětí mohou poskytnout podklady pro brzkou a přesnější identifikaci vývojových vad sluchu, řeči nebo specifických poruch učení. Díky adekvátní a včas zahájené rehabilitaci, např. prostřednictvím prenatální stimulace určitými typy hláskových kontrastů, by mohlo být možné vývojové potíže spjaté se zpracováním řeči zmírnit či překonat. Vedle stěžejního spojení Filozofické fakulty UK a Lékařské fakulty UK v Hradci Králové probíhá spolupráce s Psychologickým ústavem Akademie věd ČR, kde se nachází behaviorální dětská laboratoř, a s Filozofickou fakultou UP v Olomouci, kde jsou připravovány experimentální stimuly. Projektu se jako konzultanti účastní odborníci z Ústavu translačního neuromodelování Univerzity v Curychu a dětské laboratoře Univerzity v Amsterdamu. Členové skupiny se dále podílí na výzkumných projektech testujících např. vliv prozódie a akcentu mluvčího na vývoj rodného jazyka, akustické vlastnosti žvatlání u francouzských dětí, percepci a produkci řeči v cizím jazyce a připravují budoucí experimenty zaměřené na vývoj řeči u bilingvních dětí.

  • Název v anglickém jazyce

    Baby language - research group focusing on early speech acquisition

  • Popis výsledku anglicky

    The article reports on a newly-founded lab that focuses on infant language development. The research group started in 2018 at Charles University, and represents a direct collaboration between the Faculty of Arts and the Medical Faculty in Hradec Králové. The group investigates the earliest stages of speech sound acquisition, with primary focus on vowels, which are the first sounds that infants master. Lab members work in three streams, examining the input to which infants are exposed from 3 months before to 11 months after birth, assessing prenatal speech sound category learning in electrophysiological experiments with newborns, and further tracing the development of various types of phonological contrasts throughout the first year of life.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-01799S" target="_blank" >GA18-01799S: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studie z aplikované lingvistiky

  • ISSN

    2336-6702

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    112-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus