Perceptual sensitivity to vowel quality and vowel length in the first year of life
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F21%3A00549667" target="_blank" >RIV/68081740:_____/21:00549667 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15210/21:73606684 RIV/00216208:11210/21:10440840
Výsledek na webu
<a href="https://asa.scitation.org/doi/pdf/10.1121/10.0003369" target="_blank" >https://asa.scitation.org/doi/pdf/10.1121/10.0003369</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1121/10.0003369" target="_blank" >10.1121/10.0003369</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Perceptual sensitivity to vowel quality and vowel length in the first year of life
Popis výsledku v původním jazyce
The perceptual attunement to native vowel categories has been reported to occur at 6 months of age. However, some languages contrast vowels both in quality and in length, and whether and how the acquisition of spectral and duration-cued contrasts differs is uncertain. This study traced the development of infants' sensitivity to native (Czech) vowel-length and vowel-quality contrasts. The results suggest that in a vowel-length language, infants learn to categorize vowels in terms of length earlier and/or more robustly than in terms of quality, the representation of which may still be relatively underdeveloped at 10 months of age.
Název v anglickém jazyce
Perceptual sensitivity to vowel quality and vowel length in the first year of life
Popis výsledku anglicky
The perceptual attunement to native vowel categories has been reported to occur at 6 months of age. However, some languages contrast vowels both in quality and in length, and whether and how the acquisition of spectral and duration-cued contrasts differs is uncertain. This study traced the development of infants' sensitivity to native (Czech) vowel-length and vowel-quality contrasts. The results suggest that in a vowel-length language, infants learn to categorize vowels in terms of length earlier and/or more robustly than in terms of quality, the representation of which may still be relatively underdeveloped at 10 months of age.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-01799S" target="_blank" >GA18-01799S: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
JASA Express Letters
ISSN
2691-1191
e-ISSN
2691-1191
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
025202
Kód UT WoS článku
000642137700001
EID výsledku v databázi Scopus
—