Koncept životního autorství jako klíč k porozumění zdařilé transformaci ve středním věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F22%3A00562447" target="_blank" >RIV/68081740:_____/22:00562447 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koncept životního autorství jako klíč k porozumění zdařilé transformaci ve středním věku
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je pojednán koncept životního autorství, který je využit k analýze dat (především hloubkových polostrukturovaných rozhovorů) ve výzkumu transformace ve středním věku. Tento klíčový koncept je definován v návaznosti na výzkumy a praxi v humanitních a sociálních vědách. Byl použit v 80. letech v sociálně konstruktivistické verzi narativní terapie (Epston, White, Murray), která je chápána jako re-authoring therapy. Jinou verzí tohoto konceptu (bližší psychodynamickým, humanistickým a pozitivně psychologickým přístupům) rozpracoval v souvislosti s narativní identitou a autobiografickým zdůvodňováním psycholog McAdams. Vnnávaznosti na výzkumná data a na teoretické zdroje je pomocí narativní analýzy identifikována řada vzájemně propojených aspektů životního autorství, které dávají porozumět zdařilé transformaci ve středním věku: 1) reflexe a změna žitého vyprávění, 2) rozlišování na rovině aktérství, 3) životní události jako lekce, výzvy, příležitosti, 4) konstruktivní ztvárnění negativních událostí a zkušeností, 5) narativní integrace emocí, 6) využití sociálně diskursivních prostředků, 7) otevřenost, 8) odpovědnost, 9) zřetel ke konečnosti. Jednotlivé aspekty životního autorství jsou ilustrovány pomocí dat z výzkumných rozhovorů.
Název v anglickém jazyce
The concept of life authorship as a key to understanding successful midlife transformation
Popis výsledku anglicky
This paper discusses the concept of life authorship, which is used to analyse data (mainly in-depth semi-structured interviews) in research on midlife transition. This key concept is defined in relation to research and practice in the humanities and social sciences. It was used in the 1980s in the social constructivist version of narrative therapy (Epston, White, and Murray), which is seen as re-authoring therapy. Another version of this concept (closer to psychodynamic, humanistic, and positive psychological approaches) was elaborated by psychologist McAdams in the context of narrative identity and autobiographical reasoning. Drawing on research data and theoretical sources, a number of interrelated aspects of life authorship are identified through narrative analysis to provide an understanding of successful midlife transition: 1) reflection and change of lived narrative, 2) discernment at the level of agency, 3) life events as lessons, challenges, opportunities, 4) constructivenrepresentation of negative events and experiences, 5) narrative integration of emotions, 6) use of social discursive devices, 7) openness, 8) accountability, and 9) consideration of finality. The different aspects of life authorship are illustrated using data from research interviews.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-08583S" target="_blank" >GA20-08583S: Krize, prožívání a růst ve středním věku</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů