Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Infants' reliance on rhythm to distinguish languages: A critical review

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00598015" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00598015 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/infa.12613" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/infa.12613</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/infa.12613" target="_blank" >10.1111/infa.12613</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Infants' reliance on rhythm to distinguish languages: A critical review

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article reviews empirical methods and findings on early language discrimination, questioning rhythm-class based hypotheses on language discrimination in infancy, as well as the assumption that early language discrimination is driven primarily (or solely) by temporal prosodic cues. The present work argues that within-rhythm class discrimination which – according to the rhythmic hypothesis – is not applicable very early in life, has not been sufficiently tested with infants under 4 months of age, that familiarity with a language is not a prerequisite for its discrimination from another rhythmically similar language, and that the temporal rhythm properties may not universally be the primary cues to language discrimination. Although rhythm taxonomy is now by many understood as outdated, some developmental literature still draws on the assumption that rhythm classification determines infants' language discrimination, other studies consider rhythm along a continuous scale and only a few account for cues to language discrimination other than temporal ones. It is proposed that studies on early language discrimination systematically test the contribution of other than temporal rhythm cues, similarly to recent work on multidimensional psychoacoustic salience in the acquisition of segmental categories.

  • Název v anglickém jazyce

    Infants' reliance on rhythm to distinguish languages: A critical review

  • Popis výsledku anglicky

    This article reviews empirical methods and findings on early language discrimination, questioning rhythm-class based hypotheses on language discrimination in infancy, as well as the assumption that early language discrimination is driven primarily (or solely) by temporal prosodic cues. The present work argues that within-rhythm class discrimination which – according to the rhythmic hypothesis – is not applicable very early in life, has not been sufficiently tested with infants under 4 months of age, that familiarity with a language is not a prerequisite for its discrimination from another rhythmically similar language, and that the temporal rhythm properties may not universally be the primary cues to language discrimination. Although rhythm taxonomy is now by many understood as outdated, some developmental literature still draws on the assumption that rhythm classification determines infants' language discrimination, other studies consider rhythm along a continuous scale and only a few account for cues to language discrimination other than temporal ones. It is proposed that studies on early language discrimination systematically test the contribution of other than temporal rhythm cues, similarly to recent work on multidimensional psychoacoustic salience in the acquisition of segmental categories.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Infancy

  • ISSN

    1525-0008

  • e-ISSN

    1532-7078

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    842-876

  • Kód UT WoS článku

    001303077200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85202676647